CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Saturday, September 5, 2009

~kamu bijak ye? mari kite check..... :))~~



semalam,usai berhubung dengan khodijah,aku di tegur seorang sahabat alam maya.memandangkan beliau adelah antare yang arif dalam isu agama,aku sering tidak melepaskan peluang untuk bertanye serba serbi. al maklumlah,ilmu agamaku masih jauh jika dibandingkan sisa-sisa umur yang tinggal.andai diikut perhitungan dan perbandingan dengan pemergian ustaz asri rabbani,aku hanye mempunyai 18 tahun sahaje untuk hidup! ahh....TERLALU SINGKAT,bukan? pejam-pejam celik,aku sudah pun berusie 22 tahun.dan pejam-pejam celik juge,barangkali nyawaku sudah pun sampai ke kerongkong!(ohhh...sangat takut ingat pasal matiii.... :( semoge kite semua akan dipermudah sakaratul maut dan meninggal dalam iman.. ameeen~~ )


aku teringat kata-kata tokcik tempoh hari.."kte ni,kene ingat mati 25 kali sehari...." aku tersentap. sebut sahaje mati,semacam darah menyirap terus ke otak seperti mane perasaan apabile kesejukan melampau. kemudian terngiang-ngiang pule di telinge perbualan antare aku dan ayah sebelum aku pulang ke bumi moscow.. "maryam,maryam kene jage ape kat sane nanti? " tanye ayahku penuh kelembutan.. "jage solat,jage hati,ayah.." aku membalas dengan penuh sebak. entah kenape,aku menjadi pilu ketika itu. seingatku,tidak pernah ayah bertanye sebegitu... "tak maryam. yang paling penting,kite kene jage iman..kalo iman,dah jage,yang lain-lain pun terjage juge.. betul tak? ".. aku mengangguk,setuju. ayah menyambung lagi.. "maryam,ayah mintak maaf ye salah silap..kalo ayah tak sempat nak berjumpe lagi dengan maryam lepas ni.." kali ini,satu per satu air mataku gugur..di ruang mate sudah terbayang kesedihan yang bakal menyelubungi... "ayah ni,janganlah cakap macam tu.. kan nanti maryam balik,maryam jage ayah.....dah la ayah,jangan la cakap pasal mati lagi,ok?"
walaupun aku tahu kematian itu janji Allah,namun aku masih mahu berdalih.


tapi,kenape ya? kenape manusie ini,apabile berbicare tentang ajal dan maut,terus kecut perut, meremang bulu roma? sedangkan kematian itu adelah sesuatu yang benar-benar pasti. benar-benar jelas. tidak payah rasenye melihat jauh. contohnye,aku sendiri. setiap kali aku teringat tentang mati,aku sering bertanye sendiri..."sudah terampunkah dosa-dosaku?sempatkah aku mengucap syahadah? cukupkah amal aku selame ini? diterima Allahkah? ohhhh.....pening kepalakuu..terlalu sesak.terlalu rumit! sehingga sampai ke satu tahap aku tidak mahu terus berfikir! (lebih2 lagie waktu ingat terlalu banyak dosa kat mak ayah....isk..isk..isk... :( )

namun,sekali lagi aku terdetik. bijakkah tindakan aku ini? terus hidup ibarat dunie ini tiade berpenghujungan. terus kekal dan selamenye kite akan bernyawa. TIDAK SAMA sekali.andai kite hidup tanpe memikirkan tentang mati,kite akan sanggup berbuat ape sahaja. halal,haram-TIADA BEZANYE. andai kite hidup tanpe percaye ajal dan maut,kite bisa menyakiti sesiape sahaje,kerane kite tahu,kite punye banyak mase untuk bercinte semula.dan,andai benar kite yakin bahawe malaikat tidak akan meragut nyawa,kite akan TAKBUR,ANGKUH DAN SOMBONG dengan ALLAH..... kerane kite sudah bulatkan hati kite tidak akan kembali kepadeNYA.......BETULKAN??? *nauzubillah.. :(* maka,sebab itulah.. aku mahu menjadi sebijak-bijak manusie.yang meninggalkan perkara yang dilarangNYA dan berlumbe-lumbe menuruti suruhanNYA.kerane,JANJI ALLAH itu sentiase BENAR! setiap yang hidup akan mati,dan akan dikembalikan kepadeNYA....


[Dan di antara mereka ada orang yang berdo'a:"Ya Tuhan kami, berilah kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat dan peliharalah kami dari siksa neraka". 2:201 ]


Pergi Tak Kembali - Rabbani

p/s: mak selalu pesan,jangan buat maksiat..takut meninggal waktu tengah buat maksiat.. nauzubillah.. :/

0 comments: