CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Friday, January 8, 2010

~memburu SAKINAH~~


sewaktu kecil,aku selalu cemburu melihat teman-teman berumah besar dan berkereta mewah.*member duduk kat peejay..sume kaye2 kot! :)* andai di katekan keluargeku tidak berkemampuan,tidak juge. cumenye,emak banyak kali menetapkan pendirian tidak mahu berhutang manakala ayah pule lebih selesa menaiki kereta-kereta berusie lebih 20 tahun yang di bayar secare tunai..oleh sebab terlalu kepingin mahukan banglo idaman dan kereta mercedes bermate petak,bulat atau bujur,make semude usie 8 tahun,saban hari kerjaku adelah menyelak-nyelak "classifield THE STAR". kononnye,satu hari nanti aku juge mampu memiliki semuanya dan mencipta kebahagiaan sendiri.tanpe mengharapkan orang tua,tanpa mengharap ses1apa.*haha.. kecik2 lagi da poyo! adeiii.. :P* ya,itulah angan-angan besar seorang anak yang mas1h tidak mengenal dunia dan merasakan kemewahan adelah segale-galenye.


namun,semakin lame,nilai harte dan kekayaan itu aku sedari bukanlah pengukur untuk suatu KETENANGAN. pernah aku menghabiskan lebih rm5000 untuk membeli belah sahaje tetapi akhirnye apabile pulang ke rumah,hati terase kosong.tidak gembire apatah lagi bahagie..*zaman postbreak up impulsive disorder..isskk.. menyesalnyeee... :(* kemudian aku terfikir-di mane silapku sebenarnye? bukankah dahulu aku mahukan wang yang banyak untuk menunjukkan kepade semua aku juga mampu? aku juga punye cita rasa tinggi?tetapi,kini kenapa lain yang aku harap,lain yang aku dapat? malah,nafsu pade dunie itu beg1tu mencengkam jiwa seh1ngga ku rase menyempitkan dada dan lemas dalamnye.(takkan ade 2 chenta dalam jiwa-ALLAH atau DUNIA..davaiii..buat pilihan sekarang! ^_^)


SAKINAH yang ku cari-cari ternyata bukanlah suatu dagangan. semalam,aku bersama-sama adik-adik 4th year(nabila,thiya,isma dan anis) telah bermalam di rumah kawan rusia yang kami kenali di masjid. niatku sebenarnye cume satu. mahu melihat bagaimana kehidupan zuhud seorang ibu tunggal beragama Islam bersame 4 orang anaknye di tengah tengah bandar moscow yang sentiase memandang material ini.itu sahaja.tapi,alhamdulillah. kami berempat mendapat lebih dari itu. kami mendapat nikmat kesyukuran.nikmat persaudaraan.nikmat KETENANGAN.aku cukup tersentuh apabile melihat walaupun makanan mereka pade kebanyakan masa hanyelah roti,teh dan susu tetapi mereka sudah merasakan TENANG DAN CUKUP.padahal,aku tika seusie mereka..apabila emak memasak nasi goreng "simple" atau sardin atau jemput2 pisang SAHAJA pun sudah mencebik muke! (astaghfirullah hal azim.. malu rasenye.. :( )

banyak lagi yang mahu ku tulis tentang mereka sebenarnye.tetapi aku tidak mahu kalian kejemuan. siapa yang tidak bosan membace artikel panjang berjela selain peguam2 dan hakim2,kan? *hehehe..aku yang da jd medic student 5 taun lebey ni pun tak sggup bace kalo meleret sgt..huhu.. :P*maka,cukuplah sekadarnye untuk hari nie. yang pasti,dan jelas sekali buat sesiape yang memburu sakinah,burulah sebetulnye.dan, jangan sekadar memburu insan bernama SAKINAH. *oke,ni bukan nk promo diri sendiri yeee.. sekadar selingan je..hehehe*tetapi, buruilah nikmat kesyukuran pada Allah. buruilah nikmat mencintai Allah. buruilah nikmat hidup dan mati kerana Allah. insyaAllah,berkat usaha,doa dan tawakkal anda.. anda akan bertemu SAKINAH dambaan jiwa.. :)

["Dialah yang telah menurunkan ketenangan ke dalam hati orang-orang mukmin supaya keimanan mereka bertambah di samping keimanan mereka (yang telah ada). Dan kepunyaan Allah-lah tentara langit dan bumi dan adalah Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana" 48:4]

p/s: kalo bese tengok org senang,mesti selalu rase nak mengeluh dan resah gelisah..kalo tengok orang susah mesti rase sebak dan bersyukur.. yang mane lagi best ye? ^_~

5 comments:

Anonymous said...

nk ngorat budak kecik russia tu bleh?LOL

peesee86 said...

ohoooo.. nak ngorat?ape kes ngorat.. tak gentleman la..kawen terus babe..:P mak die prefer orang yang hafal al-quran dan hadith2.. andai anda calon yang sesuai,tak salah rasenye.. :PPP

aisyah said...

Alhamdulillah.. seronok dapat baca entri ni kak maryam...

terus teringat mukaddimah tafsir fi zilal..
jazakillah for sharing..

peesee86 said...

salam aisyah..:)

kak maryam sgt suke tengok saudare2 kite kat russia ni..sgt qanaah.. semoge kite same2 amik iktibar,insyaAllah.. :)

Anonymous said...

oooh ye ke?kalu camtu,knp mak die xsuh die pakai tudung dah kalu besar camtu?