CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Monday, March 9, 2009

~~ maulud nab1~~

sempena maulud nab1 yang jatuh pada 9 mac 1n1(12 rab1ul awal), aku tempekkan d1s1n1 7 sunnah nab1 yang jarang d1warwarkan,namun member1 manfaat yang amat berguna buat semua.semoga k1ta sent1asa meng1ngat1 bag1nda dengan mengamalkan sunnahnya....(per1ngatan untuk aku jugak yang susah benar nak 1st1qamah.. ha1hh.. )

Pertama, tahajjud, kerana kemuliaan seorang mukmin terletak pada tahajjudnya. (kalo sebelum tdo, dah n1at pastuh tak terbangun, st1ll dapat pahala jugak tau.. janj1 kte terbukak hat1.. =))

Kedua, membaca Al-Qur'an sebelum terbit matahari. (aduh.. yang neyh memang terase pedas! dulu-dulu sekal1 sekale ade la buat..errkkk.. *tunduk malu*)

Ketiga, jangan tinggalkan masjid terutama di waktu subuh. (yang neyh pun buat waktu zaman mude2 dulu je.. =/)

Keempat, jaga solat dhuha, kerana kunci rezeki terletak pada solat dhuha..(selalu tengok tokc1k ngn tokwe buat, tap1 cam bese..dulu2 je raj1n..*1sh..maken aku malu dengan d1r1 send1r1* =/)

Kelima, jaga sedekah setiap hari. Allah menyukai orang yang suka bersedekah, dan malaikat Allah selalu mendoakan kepada orang yang bersedekah setiap hari. (senyum pun k1ra jugak kan? =D)

Keenam, jaga wudhu terus menerus kerana Allah menyayangi hamba yang berwudhu. Kata khalifah Ali bin Abu Thalib, "Orang yang selalu berwudhu senantiasa ia akan merasa selalu solat walau ia sedang tidak solat, dan dijaga oleh malaikat dengan dua doa, ampuni dosa dan sayangi dia ya Allah"..(nak cube lah amal yang neyh..macam senang je! =D)

Ketujuh, amalkan istighfar setiap saat. Dengan istighfar masalah yang terjadi kerana dosa kita akan dijauhkan oleh Allah. (haa.. yang n1e pun bole try jugak.. sementare duduk dalam metro and jalan kak1 tak wat ape2,ba1k 1st1ghfar.. bole jugak kurangkan dosa..hehehe.. =) )

sebaga1 penutup, mahuku berkongs1 dengan semua 'qas1dah burdah' yang telah d1perdengarkan oleh kak sarah pada kam1 tengah har1 tad1...(s1yes, kalo dengar neyh, bole men1t1s a1r mata.. lag1-lag1 waktu tengah malam.. try lah! =) )


["Dan apa yang Rasul berikan untuk mu, maka terimalah ia, dan apa yang ia larang bagimu, maka jauhilah." (Q.S. al-Hasyr : 7) ]

p/s: mak selalu kate, "beruntung lelak1 yang s1mpan janggut,set1ap har1 dapat pahala free...." sunnah yang n1, tak rama1 yang nak 1kut, tap1 bab pol1gam1, semua kate nak 1kut sunnah.. apekah?? *a1shhh...pen1ng2* =/

0 comments: