CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Tuesday, March 31, 2009

~jawapan pada persoalan kalbu~

aku past1,dalam men1t1 h1dup,kal1an tentu pernah berhadapan dengan s1tuas1 yang mencabar kesabaran dan menguj1 ke1manan.ya,kan? barangkal1,anda d1 heret persel1s1han faham dengan teman-teman..sorang masam mencuka,sorang t1dak mahu bertegur sapa,akh1rnya anda yang berput1h mata! atau.. mungk1n juga anda terlalu kep1ng1n pada sesuatu yang t1dak pernah berkunjungan..wang,kerjaya,kecemerlangan,kebahag1aan..masalah d1f1k1r t1ada penyelesa1an,t1ada berpenghujungan...benar?usah khuat1r.teruskanlah menggarap 1s1 entr1 1n1...moga,segala kekusutan yang ters1mpul akan terura1...=)(owh, buat pengetahuan semua, aku telah mengamb1l art1kel 1n1 d1 www.1luv1slam.com dan telah mengolah sed1k1t buat kesesua1an laman blogku yang skema! =P )

MANUS1A,SER1NG MEMPERSOALKAN.........

Kenapa aku diuji ?

Al-Quran pun menjawab:

“Apakah manusia itu dibiarkan saja mengatakan , “Kami telah beriman, sedangkan mereka tidak diuji ? dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar, dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang berdusta ." (Surah al- Ankabut, ayat 2-3)



Kenapa aku tidak dapat apa yang aku idam-idamkan ?

Al-Quran pun menjawab,

“Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatau, padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.” (Surah al-Baqarah, ayat 216)


Kenapa ujian seberat ini ?

AL-Quran pun menjawab,

“Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya.”
(Surah al-Baqarah, ayat 286)


Kenapa mesti frust ?


Al-Quran pun menjawab,

“Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati,padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman."
(Surah al-Imran, ayat 139)


Bagaimana harus aku menghadapinya?

Al-Quran pun menjawab,

“Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang, dan sesungguhnya sembahyang itu amat berat kecuali bagi orang-orang yang khusyuk.” (Surah al-Baqarah ayat 45)

kepada siapa aku berharap?

Al-quran pun menjawab..

“Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain daripadaNya.Hanya kepadaNya aku bertawakkal.” (Surah at-Taubah, ayat 129)

Apa yang aku dapat dari semua ujian ini?

Al-quran pun menjawab,

“Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang mukmin, diri dan harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka.” (Surah at-Taubah, ayat 111)

Aku tak tahan!!!

al-Quran menjawab,

“. .dan janganlah kamu berputus asa daripada rahmat Allah.Sesungguhnya tiada berputus asa daripada rahmat Allah melainkan kaum yang kafir.” (Surah Yusuf, ayat 87)

Sampai bila aku merana begini ?

al-Quran pun menjawab,

“Kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan.Sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan.” (Surah al-Insyirah, ayat 5-6)

[art1kel dr 1luv1slam.. :)]

ternyata sudah. set1ap persoalan f1trah manus1a,1slam punya segala jawapan. cume terkadang k1te lala1,longla1 dengan b1s1kan sya1tan durjana,menurut hawa nafsu yang memb1nasa..maka,untuk keba1kan semua..antara k1ta perlulah sent1asa 1ngat meng1ngat1..jangan b1arkan perasaan segan membalut1..mudah-mudahan k1ta same-same mendapat manfaatnye..:D~ (kawan2, jgn segan2 tegur ye dan neyh per1ngatan utk aku jugeee..huhuhu..)

p/s: maken let1h bulan neyh, kene berulang al1k ke hosp1tal yang jauhhh....mau beraduu dulu.. :D

2 comments:

amilahasiefah said...

good entri.

peesee86 said...

~thanks am1l:) semoga sume amek 1kt1bar... =P