CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Tuesday, March 10, 2009

~~Pun1sh Men Severely~~


sengaja kuletakkan tajuk beg1tu. ku k1ra berbuny1 agak catchy! *seng1h-seng1h cam kerang busuk* =P sudah lama sebenarnya mahu menyentuh tentang tajuk 1n1.saban har1 beberapa draf telah ku s1mpan, namun t1dak pernah aku hab1skan.tetap1 har1 1n1,m1ndaku terdet1k untuk menul1s sekal1 lag1 lantaran d1rangsang oleh kata-kata pensyarah gynaecologyku s1ang tad1.. =D.(eyh, kamu cam blur je tuh..kalo tak faham,takpe,teruskan sahaje pembacaan ye..=))

m1nggu lepas,temanku mengeluh padaku tentang tak la1n tak bukan kalo t1dak-KAUM HAWA."maryam, kenape perempuan neyh suke nak emo-emo?" tulesnya d1 ruangan chatt1ng. aku menjawab " d1e pms kot."[take note: pms=premenstrual syndrome] belum pun jar1 jemar1ku meneruskan tar1an d1 atas papan kekunc1,d1e men1ngkah "hey, 1ts not fa1r for us!perempuan selalu je salahkan pms.dont u th1nk we are t1red of that?" dan aku dengan selambe membalas "u know what,u sa1d exactly the same as what my ex used to say to me.hahahaha" memohon maaf, kemud1annya d1e meneruskan b1cara tentang masalah chenta dan drama h1dupnya.. (aku lak rase cam nak ketawe je..jumpe gak pem1k1ran due serupa! kan da kate,sume pun typ1cal je..hoohoho... oppss! SORRY! =P)

dar1 sudut mataku,PMS dan wan1ta memang t1dak dapat d1p1sahkan.t1dak pernah lag1 sepanjang h1dupku selama 21 tahun 9 bulan 2 har1 1n1,aku berjumpa mereka yang t1dak pernah mengalam1 PMS.aku tahu, rama1 kaum adam yang t1dak faham dan berterusan menyalahkan emos1 kam1.pada mereka,semuanya t1dak masuk akal-satu t1ka semuanya ok.t1ada ang1n,t1ada r1but. datang sahaja 'teman ba1k set1ap bulan'-terus berantakan,haru b1ru.sungguhku kata, j1ka anda tergolong dalam kelompok 1n1, sedarlah bahawa hamp1r semua wan1ta beg1tu.mungk1n zaman berc1nta mas1h t1dak kel1hatan, tetap1 percayalah 1a tetap akan terl1hat juge.bukankah masa berc1nta hanya lakonan semata-mata? (owh,maaf.. ters1mpang pulak! huhu...but just nak bakal-bakal suam1 n1 sed1a.nant1, takde la t1mbul ayat " kenape waktu berc1nta u manje,suke ketawe, tap1 lepas kawen,tet1be u suke marah-marah.nak senyum pun tak nak" *amek d1alog kat somewhere* =P )

namun beg1tu,perempuan juga t1dak seharusnya meletakkan kesalahan pada PMS sahaja tanpa mahu bermuhasabah d1r1.dahulu, sejujurnya aku t1dak pernah mengamb1l pus1ng hal 1n1.padaku,1tu bukan salahku, tetap1 hormon yang membuatku beg1tu! *angkuhnye.. =/*untungnya, seseorang membuatku sedar:anda1 emos1 aku selamanya terumbang amb1ng set1ap kal1 purnama datang meng1nta1, sampa1 b1le pun t1ada s1apa mampu membahag1akanku.sejak 1tu ,aku tekad untuk menangan1 masalahku.aku mula bersenam(bole release hormon gemb1re-endorph1ne =D),mengamalkan d1et yang s1hat(kurangkan lemak,cafe1n,gula dan garam dan leb1hkan buah dan sayur-sayuran,dan skyju1ce.. =)),mengehadkan stress dan menjana suasana persek1taran yang pos1t1f dan mendama1kan. alhamdull1llah,walau terkadang mas1h bers1sa s1ndrom tersebut namun ku aku1,memang terasa perbezaannya! =D (badan s1hat,otak cergas,rohan1 suc1,m1nda tangkas.. lalalala.. *aku reka lagu yang takde tone* hohoho.. =P)


p/s: wan1ta dan pms datang satu pakej, lelak1 dan ego pun same juge! kalo benar-benar 1khlas,mas1ng-mas1ng akan ter1me ba1k buruk seadenye.. =)

4 comments:

Unknown said...

aku setuju maryam..aku lebih senang bg tau tarikh aku period kt laki aku..pastu aku ajar die cmner nk kire so dat die tau bile da next period will come..pastu die mark da date kat kalendar..so bile x tentu pasal je aku nk ngamuk..die akan alert la..pastu die akan ckp.."npe moody je nih..oo..die dah nk period la..ok xpe2..syg dok kat die yer..xmo sedey2.." pastu aku pon?..malu sendiri..hehehehe..
jd bg sesape yg bace entry ni..utk lelaki yg ade ade gf x pon yg sudah ade isteri (im sure dat yg dah kawen lbey phm kot)try la tanye bile die period..take note dan alert la dgn persekitaran anda..utk pmpn yg ske emo2 time PMS..sila control kalo leh..kalo x leh control, sila pastikan anda mintak maaf jika tersedar anda ter emo x tentu psl..pe pon kite berbalik semula pada konsep faham memahami..

p/s: pendapat aku jer..=)

peesee86 said...

hye sayang!
ko untung eyna dapat yang memaham1..aku tak naseb ba1k cam ko.. huhu, takpe ah.. ko kene doakan aku tau! :D
ape-ape pun, kte pun kene la selalu jage hat1 d1e, jangan terlalu menurut perasaan.. *aku cakap berdasarkan pengalaman aku* =P

Anonymous said...

ikut pengalaman aku la.......prmpn time2 PMS ni xsedar pn y diorg jd marah2.....perasaan marah tu jd terkawal...bnde2 kcik pn leh jd besar...so, sebagai lelaki, aku akan aware r ble die PMS...aku akan diam je ble die tgh marah....tggu smpai reda sket...pastu br ckp slow2 ngn die...ok je...y pntg, kne faham y diorg marah2 2 bkn berniat...juz luaran je...xyahla nk amik ati sgt...huhu..

peesee86 said...

~hehe..betul tu yun! yang pent1ng kene faham antare satu same la1n.. *W1nk3* :D