CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Monday, March 9, 2009

~~ negara fl1p flop?~~



satu fakta tentang malays1a yang ser1ng buatku t1dak berpuas hat1-pol1s1 FL1P FLOP!sekejap beg1tu, sekejap beg1n1.*geleng kepala gwe!*t1dak lama dahulu, 1su kena1kan m1nyak yang hanya d1 kenekan pada mereka dar1 s1ngapura, kemud1an, 1su tal1 p1nggang untuk penumpang,dan yang terk1n1 1su sa1ns dan matemat1k dalam bahasa 1ngger1s! ha1hh..*geleng sekal1 lag1*t1dak pernahkah kal1an terf1k1r kenapa malays1a terlalu gopoh dan t1dak pers1sten dalam membuat keputusan? adakah memang s1fat orang malays1a beg1n1, atau k1te sudah tersalah mem1l1h pem1mp1n?(ser1us tak faham... but they cannot be l1ke th1s the whole wh1le! 1ts jeorpad1z1ng the nat1on's future.. =/)

bukan n1atku memb1k1n provokas1. aku juga yak1n, rama1 yang bersetuju denganku.lama sudah kul1hat corak pol1s1 malays1a. mereka baga1 berpegang pada pr1ns1p 'k1ta buat dulu, lepas tu baru k1te tengok has1lnya'.lucu juga terkadang mel1hat 'dec1s1on makers' 1n1. membuat sesuatu tanpa meng1ra semua aspek,kemud1an setelah bertemp1kan suara sumbang orang rama1,barulah tersedar kes1lapan dan terhegeh-hegeh membuat damage control.ah, t1dak.*dengan kerutan dah1 dan gelengen kepale berulang-ulang kal1*mereka t1dak membetulkan kecua1an.=(mereka akan sekal1 lag1 menguj1 teor1 baru mereka pada rakyat jelata dan pus1ngan eksper1men 1tu akan berlanjutan, entah b1la akan sampa1 ke penghujung! (nak tak nak tepakse ter1ma hak1kat, kte sume neyh macam lab rats.. damn! =/)

nant1,aku belum puas mencoret lag1.k1n1,aku mahu berkongs1 pandangan aku tentang f11l rakyat malays1a pula.mak aku pernah berkata "orang malays1a n1,sume bende pun nak yang cepat. nak cepat kaya, nak cepat na1k pangkat, nak cepat maju." aku setuju dengan kenyataan 1tu.aku juga t1dak terkecual1.namun, semak1n aku mengut1p pengalaman h1dup,aku belajar untuk mener1ma hak1kat bahawa jalan p1ntas t1dak selalunya yang terba1k.*peace* B-) jalan p1ntas menyebabkan k1ta keh1langan satu kual1t1 unggul-perseverance. perseverance adalah s1fat t1dak berputus asa b1ar pelbaga1 r1ntangan d1 tengah jalan.s1fat 1n1lah yang menonjolkan ketabahan dan kesabaran dalam 1nd1v1du apab1la berdepan dengan permasalahan.(eceh! skema gle ayat..cam spm lak aku rase..hahaha.. =P)anda1 t1ada s1fat 1n1 dalam d1r1, maka, sudah tentulah 1nd1v1du tersebut akan terus melatah seba1k kerum1tan datang menjelma! (macam n1 lah, baru sket masalah, terus rase bende tu tak bagus..sedangkan they never can wa1t t1ll they really see the pros and cons..wh1ch of course w1ll take a hell lot of years, and not just a mere 10 years or even less! *p1ssed off* )

secara tuntasnya,ku k1ra set1ap pada k1ta juga harus mema1nkan peranan dalam menyekat arus fl1p flop 1n1. sayangnya, kalo d1tanya baga1mana,jujur kata aku t1dak tahu.*clueless* =/tetap1 bak kata orang dulu-dulu 'kalo nak selesa1kan masalah, kene tahu pucuk pangkalnya'. dan,untuk mengetahu1nya,mahu ku bertanya pada kal1an..apa pendapat anda? mungk1nkah d1sebabkan kurangnya perserverance menyebabkan rama1 yang melatah sebelum mel1hat has1l jangka panjang, atau, adakah pemacu negara kurang peka dalam men1mbang sesuatu keputusan? (well 1t m1ght as well be both.. thats my op1n1non though..*peace*)


[Four steps to achievement: Plan purposefully. Prepare prayerfully. Proceed positively. Pursue persistently. -William A. Ward-]

p/s: harap janganlah aku kene gam atau kene tar1k scholar! huhu..ampun ya pak lah! pendapat kec1l aku je..uhuks.. =P

0 comments: