CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Saturday, January 24, 2009

~~jemu~~


saya akui, saya cepat jemu. baru dua tiga bulan,sudah tukar lay out blog, tukar lagu, tukar cara menulis,tukar tulisan...tukar segala-galanya. owh, jangan terkejut.andai kalian belum kenal saya,saya memang begitu.terlalu cepat jemu dan selalu inginkan variasi. penyakitkah?(mak, kate ye.. =P)huhu.. mungkin ya, mungkin tidak.tapi, takpe.dr kate, asalkan saya tidak hilang kebolehan untuk adaptasi, itu sudah cukup. =)

hakikatnya,saye kagum pada kawan-kawan yang persistent,tidak mudah bosan.tak ramai, tapi cukup untuk membuat saya tabik hormat.biar ape yang berlaku,masa yang berlalu, mereka tetap sama seperti itu. saya pula? sekejap begitu, sekejap begini.kadang kala rasa seperti hangat-hangat tahi ayam pula.oho, malunya saya!

hurmm..kenapa ya begitu? kenapa manusia cepat jemu? pernah ade ustaz cakap," kalo mahu membuat sesuatu sebagai rutin, lakukannya 40 hari berturut2(atau 44 hari?). jangan di tinggalkan sekalipun. insyaallah, kita tidak akan jemu untuk melakukannya."
memang betul juge(sebab tu, kita tak jemu untuk semayang,tdo dan makan! =P). tapi,untuk sampai ke 40 hari itu,tak sesenang yang di sangke ye!contohnye,takkanlah kite nak belajar berterusan selama 40 hari? atau,memakai handbag yang sama selame 40 hari?atau,masak lauk yang sama untuk 40 hari?orang lain, saya kurang pasti. tapi saya, sudah tentu menyerah kalah dulu... << tak sampai seminggu kot! =P>>


sungguhpun begitu,kalo kita lebih analytical,sebenarnya jemu juga boleh dikira positif. mak pernah kata " mak tak faham macam mane orang yang boleh membuat kerja yang sama berulang2 untuk beberape tahun. kalo mak, mesti mak dah boring and cube buat bende lain pulak. at least rase la challenging!" betulkan? kalo kita terlalu selesa dan tidak jemu, maka apa yang kita lakukan itu, habis sifat mencabarnya.biarpun begitu, apa-apa pun.. terpulang pada anda.. kalo amik dari sudut postif, banyaklah hikmahnya.kalo pesimis pula, nahaslah jawabnya...dan, saya pula? sudah tentu ambil keduanya.. =D

[Allah berfirman: Sesungguhnya telah dikabulkan doa kamu berdua; oleh itu (1) hendaklah kamu tetap )istiqamah) (menjalankan perintahKu seterusnya), dan (2) janganlah kamu menurut jalan orang-orang yang tidak mengetahui (peraturan janjiKu).

(Surah Yunus: Ayat 88 - 89)]


p/s: saya mula rasa bosan ber "aku"..huhu gune saya pule.. =P

0 comments: