CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Saturday, January 17, 2009

~~ teori 22 maryam~~

[ 22 is the age in which we are seeing a clearer picture of our future and start to question back, is he(she) the one we want to grow old together...]



setiap kali teman-teman meluahkan masalah chenta mereka padaku, sering aku bertanya soalan ini.. " waktu tu, umur die brape waktu mintak break?" atau, " ko(awak@u) umur berapa waktu clash dengan die?" .. rata-rata jawapan mereka adalah ketika umur 22(21-23)!!!eyh2,nanti dulu,yang mana tidak masuk dalam kategori itu jangan rasa panas punggung ye..itu mungkin kebetulan.. tetapi,kebanyakan study sample ku begitu, dan kini, aku masih lagi giat berusaha untuk mencari bukti, menyokong teoriku.... =) [aku bakal menghasilkan buku bertajuk "teori chenta maryam" hehe.. =P]



dalam lingkungan sahabat-sahabatku,ada yang sudah berjanji sehidup semati pada usia 22 tahun(sayangnya,bole di kira dengan jari.. :/),namun, tidak kurang juga yang membulat tekad untuk mengambil haluan masing-masing walau sudah bertahun-tahun lamanya menyulam kasih.aku juga terkena tempiasnya. tetapi syukur aku tidak sendirian kerana ramai teman-temanku juga sama sepertiku....sekurang-kurangnya ada juga orang yang memahami....=) (bukan untuk membuat cerita sedih ya! sekadar berkongsi pengalaman.. =P)

pada pandangan aku, umur 22 adalah usia transit.iaitu, umur persinggahan sebelum melangkah ke alam pre dewasa.peralihan dari zaman remaja yang kalian semua tahu suka mencuba-cuba, kepada era dewasa yang lebih realistik.cara fikir kita juga lebih rasional dan tidak terlalu terburu-buru menurutkan hawa nafsu semata-mata..

kalo yang sedang dilamun chenta ,mungkin si laki-laki tertanya-tanya pada diri sendiri " boleh ke aku terima dia ini yang kuat merajuk dan sensitif?mampu ke aku untuk tahan sindrom datang bulan die untuk seumur hidup?sanggup ke aku berhabis wang ringgit untuk dia setelah penat aku mencari rezeki? (dan sebagainyalah....ingat, ini contoh sahaja ye.. =))"

walhal, si perempuan pula terfikir.. "tahan ke aku kalo setiap kali aku meluahkan masalah atau bercerita, dia cuma diam, tidak memberi respon.tak kesahkah aku bersuamikan seorang yang sangat berkira?bagaimana nanti kalo malam-malam dia mahu menghabiskan masa bersama-sama kawan-kawannya di kedai kopi dan aku di biarkan berseorangan di rumah? (dan sebagainya juge..)....

[tetapi, jujur kata, lelaki dan perempuan hampir semua adalah typical.jadi, andalah yang seharusnya menyiapkan diri menerima pasangan masing-masing seadanya..]

aku juga tidak terkecuali.terasa juga bezanya caraku berfikir berbanding sebelum ini.namun, bukan dalam konteks berpasangan, tetapi dalam pemilihan calon.(ye2 je aku nie.. hahaha.. =P). mengimbau zaman-zaman muda dulu,pantang ada jejaka berpersonaliti menarik mendekati, di tambah pula dengan kata-kata manis dan senyuman maut.....pasti berbalas tepukan! (adess~!.. kantoi la pulak!! hohohoho =P)


tapi kini, tidak begitu.aku lebih berhati-hati dan tidak semudah itu untuk aku mendamba kasih.yang mana ku tahu, tiada peluang langsung(bak kate omputeh, out of the list.. =P), cepat-cepatku usir jauh, lebih-lebih lagi sweet talker(bunyi semacam kejam bukan? hohoho! =P)!!. yang mana ku rasa,punya daya tarikan tersendiri dan mempunyai ciri-ciri idamanku, ku bisik pada hati, andai ada jodoh,tidak ke mana........tidak perlu pergi lebih lanjut andai si laki-laki tidak bersedia memberi sepenuh komitmen..(*wink3*)bukankah sudah ku bilang, aku sudah serik untuk mempertaruhkan perasaan pada sesuatu yang tidak pasti............ =) *once bitten, twice shy*[ pada sesiapa yang menyebarkan cerita bahawa aku telah punye pengganti,tidak sebenarnye....jangan gossip2 lagi ya! fitnah tu.. takpe2,aku maafkan kalian.. =)]
jadi, abang-abang,kakak-kakak yang yang sudah melalui fasa 22 tahun ini,jemputlah untuk berkongsi pengalaman hidup kalian.aku mahu mengumpul case sample sebanyak mungkin untuk menyokong "teori 22 maryam"!! kelak, setelah terbit buku teori chentaku, akan ku beri free sample ya! =P

[sajak yang ku kira begitu tepat dengan hidupku, baik dari segi kerjaya mahupun chenta.. =) ]


[Ayat 36 S. Yasin mengajarkan juga bahwa segala sesuatu diciptakan Allah berpsang-pasangan, baik dalam dunia tumbuh-tumbuhan, manusia dan lai-lainnya yang tidak diketahui manusia. ]


p/s: teringat pok nik pernah kata, umur 25 tahun adalah umur yang paling sukar dalam hidup kita.... yang mana, banyak keputusan dan situasi yang tidak terjangkau oleh pemikiran bakal berlaku... semoga dipermudah urusan dunia dan akhirat insyaallah.. *risau juga ye!*

12 comments:

Anonymous said...

kire cik yam nih takde ape² aa dgn paeh pepaez? heh heh. soalan kontroversi sket...

Anonymous said...

cik yam. nasib sweet talker. kalo sweet thinker tadi, haru gwe. hehe!

ape2 pun. pilihan di tangan anda!

peesee86 said...

heheheh..kamal, kalo ade jodoh tak ke mane.. kite bersangka baik je la ye! =)

peesee86 said...

huhu.. sweet thinker pun panggil saye cik yam? adess! panggil saya -maryam.. lebih sedap. kan nama itu seperti doa juge? =)

btw, soal jodoh ni, di tangan Allah..
kalo kapel lame2 pun, tp, tak menjadi, buat ape kan? jadi.. kawan-kawan je..orang kata, bercinta lepas kawin, lebih manis! *mau rasa kemanisan itu* =P

Anonymous said...

paeh ke si sweet talker tu? perf. kura2 dalam perahu betul si paeh ni.

peesee86 said...

hohoho.. romeo,andai die lah sweet talker, takkan la saye maseh berkawan dengannye.. *wink3* =P

eykal said...

hoho!~~ hye.. sje singgah!~ nice artcle..

peesee86 said...

ey eykal!
hehehe.. trime kasih kerana menyinggah.. =P
awak belum lagi 22 kan?
tuunggguulah saat itu......
ehek3.. =D

Anonymous said...

muahahahaa...kude romeo...aku bkn sweet talker doss...tp sweet stalker...translate...pengendap yg maniss..hahaha

abe : pluang anda masih terbuka luas...hahaa

maryam : yamm...mekaseh la bekap aku pd si romeo tu...name da romeo tu...hati2...sweet talker gk tu...hahaa

peesee86 said...

hahahahha.. hamid gurkha! name sedap tuuuu.. =P
*playing hard to catch!* hahahhaha.. =P

Anonymous said...

takpe paeh. kitorang semua kasi chance kt mu dulu.. hahaha. playing hard to catch konon mamat nih...

peesee86 said...

hahaha.. kamal,bukan paeh yang play hard to catch.. aku aaa.. hohoho... =P