CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Saturday, January 17, 2009

~~self destructingkah aku??


sepanjang 20 hari aku melancong, tidak pernah rasanya aku berkira dengan diri sendiri(dalam konteks shopping).yang mana berkenan di hati, terus ku ambil dan membayarnye, baik secara tunai mahupun visa debit. bagiku, selagi ia boleh membuatku gembira(retail therapy),aku tak kesah =).emak juga selalu berpesan " duit bukan boleh bawak sampai ke kubur." jadi, apa salahnya untuk aku berbelanja, bukan? (itulah prinsip yang aku pegang.. =P)





tetapi, kejadian di airport newcastle semalam, menggusarkan aku. sementara menunggu departure gate di buka(dalam 20 minit..), sempat aku membeli handbag guess dan 2 tudung tie rack(TAKE NOTE:sebelum itu,aku sudah membeli 7 tudung tie rack dan 4 handbag...).hajat di hati,mahu mengambil satu lagi handbag dkny sebenarnya, sayangnya,kad visaku di "decline"(waktu tu, muka ku merah dan panas..*malu2!!* adeh!..) tersentap, aku tersenyum kelat dan mengucapkan terima kasih pada sales girl itu (waktu tu, dah annnounce last call...dan aku adalah penumpang kedua terakhir masuk ke flight!! aseymann.. seb baikkkkkk......fuuh!)(TAKE NOTE:semalamnya aku baru terlepas flight...adess!! ape nk jadi neyh, maryam! *geram dengan diri sendiri sebab tak amik iktibar*)......

dalam flight, aku mula memikirkan apa yang tak kena padaku(jantung masih berdenyut laju).[bak kata orang melayu "sudah terhantuk, baru tengadah"].semenjak peristiwa hampir 5 bulan yang lalu itu,aku sedar aku menjadi agak impulsive.terkadang merasa defence mechanism aku adalah shopping! (heh! =P)andai aku mahu sesuatu,tanpa berfikir panjang terus saja ku ambil dan bayar.keluar shopping,pasti ku bimbit pulang tidak kurang dari 4 plastik bag yang mana setiap satu terisi beberapa helai baju( kasut, handbag atau lain-lain) . pantang duit di tangan, pasti semacam mahu dihabiskan kesemuanya.aku tidak berfikir panjang.hilang kawalan. ....itulah yang meresahkanku...[kalo dulu, aku hanya obsess.. masih juga berkira-kira untuk membeli.. =( ]

shopping bagai satu ketagihan padaku.kalo tidak membeli,terasa tidak lengkap pula.selagi ia adalah sebuah kedai hatta kedai runcit sekalipun, mampu membuatkan aku teruja dan tersenyum lebar! tak percaya? tanyalah teman-teman rapatku....(baruku faham perasaan mereka yang ketagihan rokok, dadah atau sebagainya..... =( )

melihat sindrom impulsive ini, fatimah membuat keputusan untuk tidak melepaskan aku jauh dari pandangan matanya sepanjang aku bercuti di dublin(terpaksa membatalkan rancangan untuk ke gallway bersama member.. =( ). dia risau aku tidak mampu menahan godaan nafsu membeli belahku yang saban hari kian memuncak.aku tidak percaya dengan diri sendiri juga! (*hurm*)maka, aku lebih rela duduk di rumah berseorangan dan berblogging daripada keluar rumah dan menghabiskan wang untuk sesuatu yang bukan keperluanku.mungkin kedengaran agak aneh, bercuti tetapi duduk di rumah, tetapi, hanya mereka yang melaluinya sahaja faham situasi aku......[tak ramai, tetapi sesiapa yang memahami, terima kasih ya! =) ]




sebab itulah, hari ini dengan berat hati, aku terpaksa menolak ajakan temanku untuk keluar dan alternatifnya, seharian suntuk aku baring di atas katil dan berblogging sahaja(at least, aku boleh kate tidak pada sesuatu! yeay!! =D atau, sebenarnya sebab poketku sudah kering kontang.. uhuk3! =P).membaca artikel "wakley" nukilan sweet thinker petang tadi,membuatkan aku terfikir. adakah aku self-destructing??owh no!! aku tak tahu.....................


[Money can't buy you happiness, but it does bring you a more pleasant form of misery.]


p/s: if i am genuinely happy, i dont shop..so,anyone.. please make me happy again.. =/ because i need to love my money too!

4 comments:

Anonymous said...

Salam Maryam:)

Just wanna share one story with you..

I remember once when i get back to Malaysia for summer holiday. Mase tu duit dlm account mmg berlambak2 sbb allowance br masuk,so rase nak beli macam2 sgt. mase tu kt shopping complex,I told my dad that i wanna go buy some new stuffs which actually tak penting sgt pn,tp demi kepuasan hati andai dpt memiliki bende tu,tetap rase nak beli.sebab berkenan! dan murah! but my dad said "You don't need those things..,so you don't have to spend ur money for them." so i answered "no,i'll use them for sure..". he replied "yes,but only for few times.when u get bored of them,you'll never use them again..u've already got a few of them in ur 'collection'.." herm,terus tarik muka,keciwa.."but i have loads of money..bukannya mahal pn..bolehla Abah.." percubaan kedua..hehe.."Look..Just because you have a lot of money,it doesnt mean you have to buy everything.." "You dont know the importance of money because u never work for it,because you don't have a family to support,and because u were born in silver spoon in your mouth..I have lots of money,i can afford to buy anything i want..but i dont buy everything..,i plan for my money, coz i know i will need that money for another important things later in the future.." "Dalam Al-Qur'an pn ada sebut,harta ni ujian utk kita..jd jgnlah jdkn ia sbg bende utk memuaskn nafsu kite ke arah duniawi..kita akn disoal utk setiap apa yg kite belanja kt ats dunia ni nnt.bukan tak boleh nak beli brg2 yg kita suka,tp berpada2la ok,jgnla just because you have money,u should buy everything, alrite dear daughter:)" time tu mmg tak berapa nk sedar lg,maklumla bende yg nk tu masih depan mata,later on br sedar huhu how important not to spend money fot unnecessary things..so,stp kali teringin nak beli bende2 yg merapu..selalu ckp kt diri sendiri "nafsu semua tu.." malu jgk nk sebut kt akhirat nnt ape yg dibeli dgn harta pinjaman Allah..^^ sekian,wassalam..

peesee86 said...

salam kak ya..
betul tu.dulu, selalu jugak beringat pada diri,itu semua nafsu tapi kekadang tu, terlupe juge. tapi, sekarang nie, terasa macam ape guna banyak duit andai hati tak gembira. itulah maryam spend so lavishly until the point that i got nothing left. waktu tu, baru tersedar. i am only making things worse. so, sekarang nie,sementara nk tunggu scholar masuk bulan 2 neyh(hehehe..) kene duduk kat rumah dan muhasabah diri.. =)
anyway, trima kasih kak ya berkongsi cerita! =)

Anonymous said...

wakley tue ape? waklu @ wakley la cik yam. heee.

nk buat muka tak malu jap. byk beli bag tue, mane utk gwe 10? hehe! pedas2 :p

peesee86 said...

waklu? heheh.. seyes baru first time dengar.. =P
nak 10? beg plastik kosong ade la.. mau? =P