CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Tuesday, February 10, 2009

~~datanglah padaku,perokok sekal1an~~


tempoh har1, aku d1 sapa rakan yang sudah hamp1r 6 tahun t1dak bersua.bertanya khabar, bertukar cer1ta.memandangkan aku bakal doktor,( 1nsyaallah..doakan aku weyh! =D)memang menjad1 satu kelaz1man untuk kawan-kawan lama mengamb1l peluang bertanya satu dua mengena1 tahap kes1hatan mereka.d1a juga t1dak terkecual1.dalam nada kesal,empunya d1r1 mengadu semak1n har1, pernafasannya menjad1 semak1n sukar.bersenam sed1k1t, termengah-mengah pula... tanpa perlu bertanya leb1h lanjut, d1a terus meneka...." n1 sebab rokok ke?".*hurm* aku hanya berb1s1k send1r1an.. 'manus1a..manus1a..memang beg1tu. sudah terhantuk, baru terngadah!' *geleng kepalaku..ha11hh... =/ *

hak1katnya, rama1 yang mengeluh padaku.bukan satu.bukan dua.r1nt1h mereka, "maryam(@doc), macam mane nak stop smok1ng n1? dah cuba,berhent1 jap, pastuh sambung bal1k...."(d1 terjemah dar1 bahasa 1ngger1s dalam sesetengah kes..).jawabku ,(yang telah ku olah ayat, but, the mean1ng st1cks.. =)) "1 am not go1ng to ask u to stop, but kalo ade ape-ape masalah,u can meet me..1'll put the charges 1n ur b1ll,k?..".. berbaur gurauan,tap1 maksud yang dalam.dengan seloroh,mereka membalas," ooo.. dengan member pun nak berk1ra!" aku hanya ketawa kec1l. menar1k juga ya!PEROKOK SUMBER KEKAYAAN DOKTOR!(ter1ma kas1h kamu kamu yang bakal melaburkan wang padaku....wuuweee~~ =D)

namun beg1tu, aku t1dak sekejam 1tu(heh!=P).t1dak rela aku d1anggap menangguk d1 a1r yang keruh.aku hanya mahu menjad1 penenang hat1 dan pengubat ded1kas1.(eceeyyy... semak1n poyo lak aku lately neyhss.. hohoh.. =P).penat otakku berf1k1r, mencar1 jawapan pada keluhan.anda1 meng1kut pandangan perubatan,mudah saja.kunyah n1kot1n gum meng1kut dos yang sesua1,segalanya selesa1!tap1,pr1ns1pku agak berbeza. selag1, ada cara la1n yang boleh d1gunakan tanpa perlu menambah bahan k1m1a ke dalam badan,1tulah p1l1hanku..(even 1n treat1ng other d1seases as well.. for 1 th1nk, we have to come back to nature and to ourselves..owh, 1n1 adalah 1nfluence from my fam1ly.. =))

lama ku termenung.sayangnya, persoalan mas1h berpatah bal1k kepada s1 pengaju.terpaksaku aku1,hanya s1 perokok sahaja yang mampu memberhent1kan tab1atnya. tanpa kekuatan mental yang j1tu dan kecekalan hat1 yang teguh, mana mungk1n mereka bebas dar1 cengkaman tembakau?.jangan lakukan dem1 s1 chenta, tap1 buatlah untuk d1r1 send1r1. mahuku berkongs1 cer1ta kawanku,seorang perokok tegar.mulanya dahulu,d1a sudah menamatkan zaman rokoknya hamp1r 2 tahun dek perma1sur1 hat1, namun setelah kas1h d1 kh1anat1, d1a sambung menjad1 perokok semula. owh, teman. rapuhnya hat1 kamu! tap1 takpe,selag1 t1dak putus asa dan 1st1qamah,mudah-mudahan akan berakh1r dengan kejayaan.. (wuhuuuuu... buny1 macam pakar mot1vas1 pulak! *peace* B-) )

sungguhpun beg1tu, j1ka ada yang mas1h t1dak mahu mengalah dar1 bergelumang dengan kepulan asap kec1l 1tu lag1,usah khuat1r.datanglah padaku kelak. aku sed1a menjad1 tempat rujukan kes1hatan.tempat berkongs1 kedukaan dan sesalan.masalah jantung, peparu,perut,kesuburan,hubungan suam1 1ster1, cancer. sebut sahaja, akanku usaha mencar1 penawarnya. tap1, 1ngat ya. semua 1tu bukan percuma!sanggupkah kamu berhab1san wang r1ngg1t yang d1kumpul selama 1n1 kepadaku hanya kerana g1an yang sukar tap1 boleh d1 sekat? semua keputusan d1 tangan anda.. (entah-entah, nant1, waktu aku jad1 dr, tangan kananku selalu gatal-gatal.. ye lah, org tue-tue kate, tu tande nak dapat du1t! hehehe.. =D)


[ Dan Dia menghalalkan bagi mereka segala benda yang baik dan mengharamkan segala benda yang menjijikkan (keji, buruk). Surat Al-A’raf ayat 157
]

p/s: ter1ngat waktu zaman skolah, ade member PEREMPUANku ajak aku 1sap rokok! hohoho..jangan d1sangka a1r yang tenang t1ada buaya,ye! =P

4 comments:

Anonymous said...

huhu,maryam,sakitnya gambar background berkelip2,pinor mate

Anonymous said...

doktor, saya mempunyai kecenderungan untuk tidak bergantung kepada ubat-ubatan ketika sakit(e.g demam, selesema etc.) sehingga saya sembuh secara semulajadi. adakah ini amalan yang elok atau sekiranya sakit, perlu makan ubat? terima kasih

peesee86 said...

huhu.. seneng..sy sudah tukar layout.. saket mate lag1 tak? *w1nk2* =D

peesee86 said...

salam pengunjung sesat..
pada saya, untuk demam b1asa atau selsema , saye send1r1 tak makan ubat.. saya akan makan banyak buah-buah yang kaya dengan v1t c (oren,k1w1,lemon) dan makan banyak prote1n..kerana saya mahu badan saya melawan send1r1 sak1t 1tu.dan, kalo demam pula, saya akam m1num a1r 100 plus untuk menggant1kan dehydrat1on dan meletakkan a1r asam jawa d1 kepala untuk mengh1langkan panas...demam b1asanya d1sebabkan oleh v1rus, jad1, k1te kene boost our 1mmune system.tap1, kalo maseh berlarutan seh1ngga sem1nggu 1tu, leb1h ba1k berjumpe dengan dr...mungk1n d1 sebabkan kuman la1n pula.. =)

p/s: panjang lebar pulak..tap1, ade ape2 lag1 bole je tanye lag1.. =)