CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Friday, February 6, 2009

~~personal1t1 dan kerjaya~~

aku 1n1,orangnya suka memerhat1.bahasa tubuh, b1cara kata, m1m1k muka. semua aku tel1t1. ada yang menganggap aku suke men1l1k.*bukan tok bomoh*=).tap1,hak1katnya, aku kagum pada c1ptaan Allah.ser1ng aku tertanya-tanya, baga1mana seseorang 1nd1v1du secara lah1r1ahnya hamp1r serupa tetap1 punya personal1t1 yang amat berbeza? masyaAllah, hebatnya kuasa ALLAH! *muka menghadap ke lang1t* B-)

dalam aku meneroka bum1 eropah, banyak manus1a yang kutemu.hat1-hat1 kam1 bertaut dan ters1mpul sebaga1 sahabat.aku bersyukur d1kurn1akan ken1kmatan 1tu.rakan-rakan yang baru kukenal punya latar belakang kerjaya yang berbeda-beda.. dar1 guru, jurutera, akauntan, global bus1ness, usulud1n, sampa1lah ke doktor.sepanjang perkenalan dan pertukaran buah f1k1ran, t1dak terlepas untuk aku menganal1sa personal1t1 t1ap-t1ap mereka berpandukan pada kerjaya yang mereka cebur1.......(eceyyy...ada hat1 nk jd fad1lah kamsah tuuu...ekekeke.. =P)

bertungkus lumusku memerah otak,terb1t juga has1lnya..pada aku,jurutera mempunya1 perwatakan yang menyelesakan.(1n1 secara general ye.. *peace*)tenang,bersahaja,t1dak menurut emos1.fokus mereka leb1h kepada merungka1 masalah dan bukan sebab asbab.kalo berdepan dengan kesul1tan pula, mereka t1dak mudah melatah.haa..1tulah yang pal1ng kutab1k! (kuddoosss for ya!! B-) )sayangnya,bag1 aku, mereka kurang peka dalam meng1kut arahan*terbatuk3 sambel menjel1ng padanya*.=P sekadar mendapat 1dea seluruhnya, 1tu sudah cukup.mereka juga ku k1ra bukanlah pendengar yang ba1k seba1k seorang doktor.[tp,boleh tahan laaa....*w1nk3*]mungk1nkah kerana saban har1 menghadap mes1n-mes1n t1dak bernyawa? (hehehe..eng1neerss cool,sure tak cepat marah! =P)

aku juga berm1nat untuk berkongs1 pandanganku terhadap akauntan.rata-rata teman yang mengamb1l jurusan 1tu,sangat tel1t1,skema dan agak berk1ra.dalam m1nda mereka, pantas membuat apa-apa perk1raan leb1h-leb1h lag1 mel1batkan wang r1ngg1t.pendek kata, mereka mengharga1 du1t dan berhemah dalam berbelanja.maseh ku 1ngat,d1d1(my best1e,2nd year accountancy) yang meneman1 aku untuk membel1 belah d1 london.berbeza dengan aku yang t1dak terlalu h1rau pada harge, d1d1 pula, lag1kan dua t1ga cent juga d1 amb1l k1ra. katanya, "1ts st1ll money". dan aku? sepert1 b1asa, bundar saje........ =D (selag1 bole buatku hep1, aku tak kesah.. wuweee~~ =D)

per1hal guru t1dak kurang menar1knya.jujur kata, aku cemburu pada mereka(wuhuuuuu..kanto1 laks! =P).sebut saja guru, rama1 yang mahu! berjuta-juta lelak1 mendambakan hat1 pend1d1k. ya lah, alasannya, chekgu punya banyak waktu senggang dan bers1fat penyayang.sebal1knya,doktor d1gambarkan leb1h ser1us,berhat1 waja, dan terlalu s1buk untuk berkeluarga..takpelah,hanya jauhar1 mengenal man1kam>*buny1 semacam frust*.tap1, memang wajar mereka menjad1 tar1kan.s1apa t1dak mahu gad1s peramah, suka berh1as dan manja? (adehh..salah p1l1h kerja ke aku neyhss?? *termenung panjang mengenang naseb* )

namun beg1tu, jangan d1 sangka kam1 doktor-doktor 1n1 t1ada keleb1han>!*berkata dengan nada defens1ve* ayahku pernah berkata, doktor adalah pasangan yang pal1ng membahag1akan. kenapa? jawab bapa "kerana mereka amat memaham1,berpengetahuan, dan bertolak ansur". (d1terjemah ke bahasa melayu)cubalah tanya kam1, kenapa lelak1 berma1n kayu t1ga(atau kawen muda) apab1la mencecah umur 40 dan 60, atau baga1mana untuk menangan1 anak-anak yang nakal dan akt1f atau s1apa yang salah anda1 semua zur1atnya perempuan.. ...oooh, dengan berbesar hat1 kam1 mampu jelaskan!.(baru sket contoh neyhs.. =)) bukan 1tu sahaja,pekerjaan kam1 juga membentuk d1r1 menjad1 pendengar yang ba1k,tel1t1 dan penyabar. masakan t1dak,saban har1 tel1nga d1 tadah mendengar keluhan pesak1t yang terkadang hanya mahu berjumpe dengan doktor untuk mendapat teman b1cara! terkejut?tap1, 1tulah d1a. (haa.. sape yang kate dr neyh compl1cated dan tak best? *peace* B-))

cukup rasanya celotehku yang t1dak berkesudahan 1n1. kalo d11kutkan hat1, mahu mena1p lag1, tetap1 r1sau kal1an bosan pula.heh!=P.apa-apa pun,dapat kus1mpulkan, personal1t1 manus1a memang sed1k1t sebanyak d1 pengaruh1 oleh kerjaya mereka send1r1. sama ada kerja 1tu menjad1kan mereka beg1tu, atau mereka sedar1 dulu lag1 beg1tu (sebab tu p1l1h that k1nd of work), 1tu d1 luar 1lmu aku. yang aku tahu, manus1a 1n1 sangat 1ndah c1ptaannya, ba1k d1 luar mahupun d1 dalam... dan penc1ptanya hanyalah ALLAH S.W.T..........*sujud tanda syukur* =)

[selag1 n1at k1te kerana Allah, apa-apa kerja juga mendapat pahala yang banyak]

p/s: entr1 n1, bukan nk promote d1r1ku! heh! =P

2 comments:

Anonymous said...

ahhah. dokte. ye2. tp MA selalunya yg lebih sudu dari kuah. tol tak?

peesee86 said...

heheh salam sweet th1nker.. lame tk dengar cte.. =)
yeah.. betul juge kate kamu.. tp mungk1n sebab they earn less than dr kot.. tu yang jd cam tak puas hat1.. LOL! =P