CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Monday, February 16, 2009

~~permata hat1 yang kudamba~~


perasaan ke1buanku membuak-buak har1 1n1. bermula dengan kelas paeds tad1, hat1 tersentuh mel1hat bay1-bay1 yang terlalu comel keletahnya.baga1 mahu kuc1um puas-puas p1p1 mongel mereka!.oh, r1ndunya aku pada baby mawardah (the last baby 1 held 1n dubl1n..).sejurus pulang, aku terjumpa pula blog kakak am1l yang baru sahaja melangsungkan perkahw1nannya summer lepas.dan, d1a k1n1 sudah pun berbadan dua.wah, semua tampak bahag1a! kemud1an terdengar hat1ku berb1s1k perlahan.."maryam,yang kamunye tak nak ke?"(ehehe..kawen pun belum, dah f1k1r nak ade anak.... =P)

aku t1dak salahkan nalur1ku.mungk1n perasaan 1n1 d1 pengaruh1 oleh keluarga juga.emak dahulu, d1 us1aku beg1n1 sudah pun beranak satu.bern1kah seawal umur 19, emak mendahulu1 rakan-rakan yang la1n.sayang, kuah t1dak tertumpah ke nas1(heh!=P).sungguhpun beg1tu,aku t1dak mahu terburu-buru dalam hal 1n1 lag1. kalo ada jodoh nant1, adalah tu.tambah lag1, kte hanya merancang. Allah yang menentukan. jad1,doa sahajala yang terba1k dun1a dan akh1rat..semoga yang bakal had1r dalam h1dupku kelak,akan menjad1 ayah yang ba1k kepada anak-anakku.. (aduss.... th1s 1s all the hormons talk1ng 1 guess.. hahaha.. =D)

namun, n1atku bukan bercer1ta tentang jodoh. aku mahu berkongs1 kata nas1hat 1buku.1buku yang telah melah1rkan sepuluh anak dengan kesak1tan yang sed1k1t cuma. 1buku yang selalu member1 1nsp1ras1 kepadaku untuk menjad1 pakar sak1t puan. 1buku yang berpegang teguh kepada pr1ns1p "no plann1ng". (aku suke sgt cakap psl mak aku, kan? huhu.. sorry la sape yang da bosan.. but, she 1s my 1dol! B-)..). mak selalu berkata " anak-anak adalah rezek1.lag1 rama1 anak, lag1 murah rezek1. jangan d1sekat pember1an Allah, kerana k1ta t1dak tahu apa akan jad1 nant1.". aku juga yak1n dengan kata-kata 1bu. seh1nggalah aku besar,dan berjumpa dengan rama1 orang dar1 pelbaga1 latar belakang h1dup. aku terkejut dengan pem1k1ran mereka. rata-rata teman-teman sebaya agak kontra denganku..mereka berhujah,"kalo anak terlalu rama1,tetap1 t1dak terjaga, buat apa.so, lag1 elok kte merancang.."...... *erk..tertelan a1r l1ur*

aku tersentap. terasa pedasnya juga.ya lah, sedar1 kec1l, 1bu bapaku sangat s1buk walaupun rama1 yang mengatakan pensyarah t1dak ses1buk mana. telahan mereka, hanya kam1 sahaja yang tahu. seawal pag1, 1bu bapaku akan ke kerja dan pulang sesudah 1syak.har1 sabtu dan ahad t1dak terkecual1.terkadang ada amah yang menjaga, namun, tahu sajalah f11l orang gaj1 1n1.waktu amat d1 perlukan, waktu 1tu jugalah mereka buat hal! maka,ada juga masa kam1 ad1k berad1k terpaksa duduk d1 rumah dan menjaga ad1k kec1l. membahag1 tugas dan menolong antara satu sama la1n.kam1 faham,mereka bukan sengaja, tetap1 berusaha bertungkus lumus mencar1 rezek1,menyuapkan kam1 sesuap nas1.namun, t1dak pernah kam1 merasa teraba1 walaupun j1ka d1band1ngkan orang la1n,sangatlah jauh bezanya..........(my ch1ldhood moments make me somehow v1ew l1fe qu1te d1fferently.. =) )

tap1 1tu cer1te berbelas tahun dahulu.k1n1, mas1ng-mas1ng sudah besar panjang. hubungan semak1n rapat,h1dup juga mak1n senang. aku bersyukur punya ahl1 keluarga yang rama1. anda1 tak sempat bercakap dengan seorang, mas1h ade lapan lag1! (hehehehe.. =D)mak juga pernah bergurau dalam ser1us " mak kes1an kat orang yang ade sorang je anak.bal1k rumah, mest1 suny1 je. nant1, kalo anak tu dah kawen, dah takde sape dah. mak pulak, ada rama1 lag1! "(=D) aku 1kut ketawa.ada benar juga kenyataan 1bu.oleh sebab 1tulah, aku tak kesah anda1 satu har1 nant1 aku d1kurn1akan rezek1 yang mel1mpah ruah.walaupun mungk1n agak payah pada mulanya, tap1 aku yak1n, banyak h1kmah yang akan menunggu ku d1 kemud1an har1..malah, kalo kawan-kawan kata "maryam nant1, anak-anak d1e banyak, boleh muat bas m1n1!.. " aku tersenyum s1mpul,mengam1n doa mereka. mudah-mudahan 1a d1 makbulkan.. (wuhuuuuuu.. kene kre 44 kal1 neyh.. arap2 jad1 laa.. uhuk3! =P )

["Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami: perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya, dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertaqwa”. Surah Al-Furqaan,Ayat :74 ]

tengok v1deo kt bawah neyh buatkan aku rase cam nak anak m1x lak.. huhuhu.. =P


p/s: masa berlalu dengan cepat, masa maken suntuk.. sape yang belajar med1c, sure fahamnye.. =P

6 comments:

Anonymous said...

entry yg bagus..

peesee86 said...

salam anon..
tr1me kaseh! =D

Anonymous said...

jeng jeng jeng. smcm kesinambungan artikel terbaru beta je. lalalalla!

peesee86 said...

hahaha.. ST! tak bace lag1, cume tengok tajuk je..esok kot.. sebab malam neyh kene study.. huhu.. =P

Anonymous said...

eh lupa. sila kahwen ngan orang russia. mane taw leh dpt adios nobel ke. ehhe!

peesee86 said...

huhu ST.. ade org russ1a nk berkenalan da.. tp, kene la jual mahal sket.. hohoh.. =P