CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday, December 25, 2008

~~ aku orang mane?



baru sahajaku pulang dar1 hosp1tal 1nfect1ous.lega d1hat1 kerana zachot sudah selesa1 b1arpun t1dak selancar yang kuharapkan.(lantaran aku yang tert1do 10 jam semalam dan t1dak sempat menghabeskan nota-nota lecture.akh1rnye aku perg1 juga menjawab dengan chekgu ala-ala kam1kaze! heh! =P) takpelah, akan ku jad1kan pengajaran..(sudah terhantuk, baru tengadah! 1tulaa manus1aa...*semoga aku t1dak hanyut d1bua1 m1mp1 lag1* ngeh3..)

k1te lupakan hal kelas tad1, k1te buka buku baru.tempoh har1,bosan-bosan aku terbaca blog Sweet Th1nker(kred1t pada kamu.. =) ). 1su yang d1kupas bertajuk "menongkah arus".tertar1k, aku terus member1 komen.sejurus selepas 1tu, terus 1deaku datang mencurah-curah.sayangnya, kata-kataku berterabur entah ke mana.dan, hanya selepas 2 har1,barulah dapatku susun ,menjad1 ayat-ayat dan d1bentuk menghas1lkan karangan..(bak kata, jun1orku, aku suke tul1s karangan! owh, aku memang skema!=D)

berbal1k pada tajuk entry 1n1,baga1 satu soalan waj1b orang yang baru berkenalan dengan aku akan bertanya; "maryam(awak@u@ko) orang mana?" aku pula sambel tersenyum s1mpul(kerana rasa kelakar,mcm soklan tu d1 'rew1nd' sahaja.. ;P) terus menjawab.. " kte(maryam@1) orang selangor..tetap1, ayah orang jawa dan mak orang kelantan" =D dek kerana mendengar jawapanku yang panjang lebar,rama1 yang berkerut dah1, kel1ru. ada juga yang terseng1h. dan t1dak kurang pula yang bersungguh-sungguh menolak jawapanku. kata mereka(orang yang t1dak bersetuju dengan keyataanku), "masakan aku orang selangor(aku d1lah1rkan d1 selangor)!.bukankah 1kut ayah, jad1 aku orang jawalah!" =)tetap1, la1n pula cer1tanya kalo aku berjumpe dengan kebanyakan jejaka-jejaka(chewah! hahaha) kelantan. mereka akan ber1a-1a mengatakan aku punya darah kelantan, jad1 nak tak nak kenalah mengaku orang kelantan! (apekah? *komp1us*)hahaha! respon aku? hanya mampu ketawa terkekek-kekek... =P


gambaran orang, 1n1lah rupa c1k s1t1 wan kembang


waktu zaman kec1l aku, 1buku selalu bercer1ta per1hal orang kelantan.ada yang d1puj1 namun t1dak semua.kata 1bu, "orang kelantan 1n1, panda1 kerana suka makan budu dan 1kan".jad1, sejak kec1l mak mengajar kam1 untuk makan budu dan meratah 1kan.maka,seh1ngga k1n1 1a menjad1 antara makanan kegemaranku..(alaha1, tet1be ter1ngat nas1 kerabu tokc1k....w1ndunyyee!! )mak juga ada mengatakan "perempuan kelantan d1g1la1 lelak1 kerana kelembutan t1ngkah laku dan lenggok b1caranya"..dan sedar1 kec1l, emak cukup pantang kalo kam1 (anak perempuan), bers1fat kasar dan men1ngg1kan suara t1dak tentu hala(aku pula bermat1-mat1an membantah dulu-dulu!hahaha ).


pasar s1t1 khad1jah..cube tengok sape yang men1aga tu.. =P


bukan 1tu sahaja,pernah 1buku menyebut betapa berd1kar1nya perempuan kelantan kerana sejarah juga telah membukt1kan bahawa perempuan kelantan bersusah payah mencar1 rezek1 untuk keluarga walhal lelak1 kelantan s1buk menyabung ayam(ore klate jange sero hat1 deh!..=P nant1, aku akan tul1s pasal kamu d1 entry ber1kut..hehehe) menyokong kuat kenyataan 1tu, mak menyuruh aku memerhat1kan suasana d1 PASAR S1T1 KHAD1JAH yang terletak cuma 10 m1n1t dar1 rumah tokc1k. ternyata, rata-rata pen1aga d1 s1tu terd1r1 dar1pada kaum hawa dan cume segel1nt1r sahaja dar1pada golongan lelak1. kebetulan pula, 1buku memang suka bern1aga dan menanam m1nat 1tu pada kam1 ad1k berad1k. seawal us1a 6 tahun, aku, kakakku(8 tahun) dan abangku(10 tahun) d1 suruh menjaja nas1 lemak dan ku1h kastur1 dar1 rumah ke rumah ket1ka kam1 t1nggal d1 NEWCASTLE. 2 tahun kemud1an, setelah kam1 pulang ke malays1a,kam1(aku, fat1mah dan hassan, the BUS1NESS TR1O! hohoho! =P) mencuba nas1b pula bern1aga ka1n-ka1n dan tupperware d1 konvokesyen un1vers1t1 [UM dan U1A ]seh1ngga kam1 d1 temuramah oleh wartawan majalah "tat1h". (dalam keluaran tat1h 1tu, gambar kam1 telah d1rakam. aku, memaka1 tudung h1jau yang sangat terang dengan kegelapan muka berk1lat d1 panah mentar1!*dasyat gle!* adeh!! sampa1 sekarang,ses1apa yang pernah mel1hat gambar 1tu, akan mentertawakan aku! cheh!)cer1ta bern1aga t1dak berhent1 d1 s1tu, tap1 cukuplah dulu..nant1, terpesong pula art1kel ku 1n1! (kan aku kata, aku neyh, suke sahaja meny1mpang.. ha11h..maryam, fokus!!)



selesa1 sudah cer1ta 1buku(baru s1k1t sebenarnya, aku akan membebel leb1h banyak d1 entry ber1kutnye...heheh =P). g1l1ran ayahku pula. ayahku d1lah1rkan d1 selangor dan d1besarkan d1 perak.(jad1, betullah aku orang selangor!!! y1peee!!! =D) namun beg1tu, nenek dan atukku berasal dar1 jogjakarta(kalo tak s1lap..) dan sampa1 d1 tanah melayu ket1ka mas1h muda.jujur kata,dulu-dulu, aku t1dak suka untuk pulang ke kampung ayahku kerana ket1dakselesaan suasana.(sebelah mak aku, rumah batu tengah bandar.. ayah aku pula, jauh terceruk d1 desa.. jangan judge aku, aku tau aku mem1l1h! ;P)lantaran 1tu, t1dak banyak yang aku boleh b1carakan tentang adat orang-orang jawa sela1n bahasa yang beg1tu sukar untuk d1faham1. terlalu jauh bezanya.lag1kan 1buku yang sudah berkahw1n dengan ayahku hamp1r 3 dekad pun t1dak mampu untuk menguasa1 bahasa 1tu,1n1kan pula aku!(haaaa...kan aku da kate, memang susaaaaahhh!! =P)lantaran halangan bahasa(language barr1erkah?) dan kekurangan masa bergaul dengan mereka, t1dak banyak yang boleh ku kongs1 cer1ta tetap1 aku dapat sesuatu yang berharga dar1 mereka 1a1tu RUPA AKU!!(rata-rata setuju bahawa aku 1ras saudara sebelah ayahku)hohoho...redha je lah, janj1 dapat la sesuatu juger!! *bl1nk3*

jad1, dar1pada celoteh aku d1 atas,tentu kal1an dapat memaham1 mengapa jawapanku tetap sama.bukan t1dak mahu mengaku(orang kelantan atau jawa)cuma terasa d1r1 amat kekurangan s1fat-s1fat yang membolehkan aku d1gelar gad1s kelantan atau cewek jawa! [b1arpun, aku mempunya1 1ras jawa,dan suka pada emas yang berk1lauan! =P]aku leb1h rela d1gelar lupa daratan berband1ng d1perl1 " h1dung tak mancung p1p1 tersorong-sorong" =P

[Allah t1dak memandang rupa atau keturunan hanya ke1manan.]

p/s: aku tetap berbangga menjad1 anak selangor yang berdarah kacukan jawa dan kelantan. bukankah kacuk 1tu leb1h ba1k? =D

6 comments:

Anonymous said...

mu kecek apo yam,panjang sgt..haha...weh weh ckp jer hg org mesia!!!wakakaka

peesee86 said...

hahahhaah...aku orang selangor!! B-)

Anonymous said...

dop dop. demo ore kelate. ore kelate suko nego. pehhh! artikel demo nie panjey sokmo. letih baco.

peesee86 said...

heheheh..kamu mest1 orang kelantan, bukan? =P sedap tekan-tekan, sedar2 panjang dah...sow1ee melet1hkan mata kamu..hohoho..

Anonymous said...

hehhe..betul2
you'll find the best man if you see the best in a man...kalo asik cari kekurangan dan kelemahan...mmg itula yg akn jumpe
da lame aku nk tulis psl laki klantan...tp xsempat2...
nti2lah...hehhe
nk menyibuk jgk ^_~

peesee86 said...

hehehhe..sorry la kak ya, da teramek 1dea..hehehe..btw, tunang ko org ape eyh?