CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Saturday, December 27, 2008

~~ aku yang luar b1asa..



semalam, sehar1an suntuk aku berperang dengan perasaan.dek kerana kesuny1an mencengkam suasana, b1s1kan-b1s1kan r1ndu had1r menggoncang j1wa. hamp1r luluh. tetap1, kuat aku katakan pada d1r1 send1r1, "maryam,jangan buat bende b1asa, jad1lah luar b1asa!" dan,setelah aku berusaha, dan terus berusaha....dan terus juga.. akh1rnye, perasaan 1tu berlalu perg1 tanpa sed1k1t pun menggoyah janj1ku pada d1r1.... "syabas maryam,kamu memang luar b1asa!" (mudah-mudahan hat1ku sedama1 namaku(sak1nah)..dan salju moscow dapat menyejukkan perasaan hangatku... ameen.. =) )



k1sah aku yang luar b1asa 1n1, t1dak terhent1 d1 s1tu(heh! =P). pernah satu malam, emak mengadu sak1t dada dan sesak nafas(mak memang jarang sak1t-sak1t..). ayah t1ada d1 rumah ket1ka 1tu. hanya t1nggal kam1 ad1k berad1k. emak berpesan dalam kesemputan " kalo apa-apa jad1 kat mak, hassan(12), fat1mah(10), maryam(8) jaga ad1k-ad1k ye..jangan gaduh-gaduh.." samb1l menyeka a1r mata yang laju mengal1r..kam1 semua menganggukkan kepala.dalam f1k1ranku, sudah terbayang baga1mana nant1.......kam1 akan menyewa sebuah b1l1k berdekatan dengan rumahku.sewanya cuma rm200 sebulan. pag1, kam1 berg1l1r ke sekolah(untuk menjaga ad1k-ad1k yang belum bersekolah.)dan sebelah petang pula,kam1 akan perg1 bekerja membasuh p1nggan d1 keda1 mamak seksyen 17(sebab pernah nampak ade budak kerja kat s1tu) manakala d1 sekolah, menjual ku1h-ku1h pada kawan-kawan(fat1mah akan masak).rancangan aku,aku s1mpan kemas kemas dalam d1r1.tak mahu kucer1ta pada teman sebaya, takut malu d1cerca..ter1ngat semula, tersenyum send1r1an juga aku.... owh, aku memang luar b1asa! (b1asa ke budak darjah 2 berf1k1r sebeg1tu? =P)


gambar sekadar h1asan


cer1ta luar b1asanya aku bermula sebelum 1tu lag1 sebenarnya...percaya atau t1dak, semuda-muda us1a 7 tahun, aku telah berg1at akt1f dalam pern1agaan. anda1 barang jualannya sesuatu yang ba1k, tak apa juga.1n1 t1dak. aku dengan bersungguh-sungguh telah menjual KUL1T L1MAU BAL1 DAN ST1CKERS YANG D1 AMB1L DAR1 TONG SAMPAH!! (betul neyh, tak t1pu!!! *adeh* )dan..yang leb1h mengharukan, aku telah mengenakan bayaran yang terlalu berbeza antara lelak1 dan perempuan..lelak1 50 sen,perempuan 5 sen..*alamak, sex1st neyh*(bukanlah sengaja, tap1, 1bu bapaku ser1ng memomokkan cer1ta bahawa lelak1 jahat, dan k1te t1dak bole terlalu member1 muka pada mereka..dan, memandangkan aku 1n1 terlalu lurus, aku bezakan mereka 1kut n1la1 barang-barang jualanku.. gle kejamnye akuuu!! haahaahaha! =D)


sudah tentu kal1an tertanya-tanya baga1mana aku boleh mendapat 1dea menjual kul1t l1mau bal1 1tu,bukan? 1tu semua lantaran aku yang na1f, percaya bulat-bulat pada gurauan(betulkah?) ayahku........sedang asy1k mengupas l1mau bal1 yang baru d1bel1, t1ba-t1ba ayah berkata.. "maryam, cube kamu gosokkan kul1t l1mau bal1 tu pada muka kamu.." aku pun mencuba.. ahhh..segarnye..kataku dalam d1am.. ayahku meneruskan lag1 b1caranya samb1l tersenyum mel1hat aku yang beg1tu 1ng1n mengamb1l tahu.. "macam mana? bestkan? kul1t l1mau bal1 n1 maryam, elok untuk kul1t.kul1t jad1 lembut dan segar. cube lah maryam jual kat sekolah..mest1 rama1 yang bel1!" aku t1dak tahu 1tu sekadar omongan atau s1nd1ran..tetap1, mendengar perkataan jual,aku menjad1 teruja! (aku memang m1nat sangat dengan menjual-jual n1.. hehehe.. =P) lantas, setelah b1b1k mengemas tempat makan, aku membuntut1nya ke dapur dan senyap-senyap mengamb1l kul1t l1mau bal1 1tu dan memasukkan ke dalam beg sekolah. bers1ap untuk d1jual pada kawan-kawan. harga? aku tak tentukan lag1.. tunggu je lah d1 sekolah nant1..(heheh..akh1rnya,meletakkan harga yang terlampau mahal untuk lelak1, kerana mel1hat kawanku, asyraf membawa banyak du1t! hahahah). betulkan aku kata, aku memang luar b1asa!! =P

untuk mengelakkan orang mual membaca blog 1n1,cukuplah dulu cer1ta aku mengangkat bakul send1r1.(heh! =P) memandangkan aku luar b1asa, jangan salahkan aku yang suka menul1s semua yang 1ndah-1ndah sahaja tentang aku! (kalo blog org la1n, banyak tentang pendapat dan pengajaran! hehe.. =P )*jangan anda termuntah sudey!! * peaceeee...(ya Allah, jauhkanlah perasaan r1ak dan takbur dalam hat1ku..)

["Didorongkan kepada kamu untuk berniaga kerana dalam perniagaan
itu terdapat sembilan daripada sepuluh pintu rezeqi"
(Hadith yang disebut oleh Imam al-Ghazali di dalam kitabnya Ihya ul
ulumuddin, Jld. 2)]


p/s: sekadar berkongs1 memor1 man1s zaman muda-muda.. =D

2 comments:

Anonymous said...

salam wrt..1st time singgah..terhibur bace post ni hehe.. keep writing k dik!! ^^

peesee86 said...

hehehe.. thanks kak ya! =D dekat sebulan tak tulis, neyh, nk tulis balik.. rajin2 la kak ya singgah ye.. =D