CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday, December 25, 2008

~~lelak1 kelantan dan daya tar1kannya.. =)




"marye,marye tokse ko ore klate.." tanya che mah( matchmaker dalam keluarga kam1) kepadaku..tanpa berf1k1r panjang ,dengan cepat dan pantas aku menjawab... " tokse..". Sambungku ters1pu-s1pu "ade doh sa1ng.." che mah baga1 mahu mengorek lag1 rahs1a ku....." ore mano?ore ganu ko? .. " yaakk!! terkejut yang teramat,aku yang sedang men1kmat1 makanan ket1ka 1tu, hamp1r tersedak..aahh! kanto1 la pulak..adeh!*macam mane pulak che mah tau?* tok che pula hanya ketawa kec1l mel1hat mukeku yang merah padam........(ser1ous tak tau nak letak muke kat mane..*malu2!!*)

tap1,1tu cer1ta 2 tahun lepas.waktu tu, sememangnya,semahu-mahu aku mengelak untuk berkawan dengan orang kelantan.maklumlah ada k1sah ped1h d1 sebal1k lelak1 kelantan(hoho..jangan salah faham pulak!). ket1ka 1tu aku menuntut d1 mrsm jas1n.t1ngkatan 4, semuanya ba1k padaku, tetap1 la1n pula apab1la sudah na1k ke t1ngkatan 5. tanpa ang1n r1but, entah mengapa classmate aku yang aku gelarkan sebaga1 "budak kec1k" mencar1 hal dengan aku(atau akukah ?). t1ba-t1ba sahaja d1a bermusuh dan membo1kot aku.tanpa perlu aku cer1takan leb1h lanjut, lantaran perasaan kebenc1an meluap-luap aku pada d1a,aku telah berjanj1 dengan d1r1 send1r1, aku t1dak akan sekal1-kal1 mahu berkawan dengan orang kelantan! (aku sangat emos1onal dahulu kala..... =/) um1ku, puan za1dah, terpaksa menjad1 pendengar set1aku, melontar perasaan. dan, adakalanya dengan nada gurau d1a berkata " entah-entah, nant1, yam akan kaw1n dengan d1e" aduh! marah benar aku,t1ka 1tu. dek kerana kata-kata um1ku, aku leb1h nekad untuk mengus1r semua jejaka-jejaka kelantan yang bakal mendekat1ku....(glee drama!! hahhaha)

namun, bukankah Allah akan sent1asa menguj1 kata-kata hambanya? sedar tak sedar, semak1n aku meng1njak dewasa, rata-rata kawan-kawan lelak1ku berasal dar1 neger1 c1k s1t1 wan kembang.bukan aku yang tercar1-car1, tetap1 sudah 1tu suratannya. 90% kalo t1dak s1lap perk1raan aku. malah,tak ku sangka, aku leb1h menyenang1 mereka berband1ng rakan yang bukan dar1 neger1 1tu.[ a1h, ape sudah jad1 denganku? ]bag1 aku, mereka punya tar1kan send1r1, tetap1 t1dak pernah pula aku mempunya1 apa-apa hubungan dengan mereka. sekadar kawan sahaja.=)

sayangnya,t1dak semua yang sependapat dengan aku(punya tar1kan tersend1r1). dengar sahaja orang kelantan, terus mereka berundur d1r1 dan member1 laluan pada yang la1n.(banyaklah peluang aku! hahahahha!! =P ) ada juga yang telah meng "black l1st" awal-awal lag1.mengapa? alasannya........... loghat yang sukar d1faham1, keegoan yang t1ngg1,f1k1ran semp1t, mengharap semua kerja d1lakukan oleh perempuan(1ster1@1bu ) sahaja....( nant1,jangan na1k ang1n dulu..kte ch1ll2 dulu, k? =D) meng1kut pengamatan aku, ada benar juga apa yang mereka utarakan.....................*mem1k1rkan hujah-hujah untuk mem"back up" awe-awe k1to.. =P*

hurmm..kebanyakannya memang beg1tu,tetap1 t1dak semua...*menar1k nafas dalam-dalam* leb1h-leb1h lag1 soal keegoan yang t1ngg1 dan pengharapan d1 layan sepert1 anak raja hatta d1 rumah sekal1pun.....*dan menghembus perlahan*... aku pernah punya kekas1h.(hohoho..rase cam j1wang semacam pulak!=P )Bag1ku, keegoannya set1ngg1 lang1t. makan hat1 juga kadang kala. tetap1, kerana keegoannya 1tulah, aku rasa d1a leb1h thr1ll1ng dan myster1ous (owh, aku memamg suka bende yang mencabar! B-) ) dan membuatkan aku leb1h tertar1k padanya.... ok,tutup cer1ta k1sah chentaku yang sudah bas1 1tu =P. po1ntnya 1alah, j1ka k1te mel1hat satu s1fat 1tu sebaga1 sesuatu yang pos1t1f, maka, 1a akan menjad1 pos1t1f. beg1tu juga sebal1knya. [contoh la1n, ada lelak1 yang suka pada perempuan yang manja(mel1hat secara pos1t1f), tap1 ada juga berpendapat manja 1tu mer1maskan(men1la1 secara negat1f)!]

1su yang kedua pula, 'baga1 mem1nta untuk d1 layan sepert1 anak raja.' wah, satu statement yang b1sa membuatkan mereka t1dak senang duduk! ter1ngat aku pada pakc1k dan makc1kku(orang kelantan).anda1 s1 suam1 mahukan secawan teh, dengan pantas, tanpa membantah, makc1kku akan mengh1dangkannya b1arpun mereka mempunya1 orang gaj1.leb1h menyejukkan hat1,apab1la kul1hat t1ada sekelum1t perasaan marah atau t1dak senang terpapar d1 muka makc1kku. dan pakc1kku pula,t1dak payahku coret lag1. sudah semest1nya tersenyum bahag1a apab1la s1 1ster1 melayan bel1au dengan penuh kas1h sayang. =) ayah ku juga pernah bercer1ta tentang layanan 1ster1(orang 1ndones1a) pada temannya d1 1ndones1a. waktu 1tu, ayahku berkunjung ke rumah sahabat bel1au(bus1ness partner).sesudah pulang dar1 kerja, d1 l1hat, s1 1ster1 menyambut suam1nya dengan penuh romant1s. d1 amb1l beg b1mb1t(d1 letak tep1),d1 c1um p1p1 suam1, dan terus masuk ke tandas untuk mengamb1l a1r panas berserta ka1n.janggal dan sed1k1t ha1ran, ayah aku bertanya pada sahabatnya."apekah norma untuk s1 1ster1 berbuat beg1tu?"jawab temannya, 1a adalah satu rut1n sehar1an mereka.sebelum mengh1dangkan m1numan petang, s1 1ster1 akan mengelap suam1nya dengan ka1n basah(supaya leb1h bers1h) dan member1kan sepasang baju untuk d1 tukar. dan akh1rnya barulah mereka akan men1kmat1 m1numan petang bersama.... (sempat juga ayah berpesan untuk aku menjad1 sepert1 1tu! heh! =P)dua senar1o yang sama, tetap1 dar1pada latar belakang yang berbeza. apa yang aku dapat s1mpulkan? semua lelak1 mahu layanan yang terba1k dar1pada 1ster1 dan orang lelak1 kelantan pula sudah b1asa mel1hat baga1mana 1bu mereka melayan ayah mereka.jad1, tak salah anda1 mereka juga mahukan yang sama juga.. =) [bukanlah aku mahu membodek atau ape, cume bers1fat leb1h terbuka k1n1..=) ]

puas sudah aku mengomel keburukan mereka. sebelum aku menghab1skan art1kel 1n1, rasa t1dak ad1l pula j1ka t1dak memuj1 mereka walau seceb1s zarah! (mataku mengantuk sudey..*menguap*).setelah berf1k1r dalam-dalam satu s1fat mereka yang ku k1ra 1st1mewa terl1ntas dalam f1k1ranku... ya, mereka penc1nta wan1ta! romant1k. mereka panda1 menyusun ayat-ayat man1s dan memanc1ng hat1-hat1 wan1ta yang kesuny1an..terasa nyaman dun1a (t1dak pada aku!! hahahah..) tak percaya?dengarlah lagu d1 bawah 1n1..................[dan aku pula mem1nta d1r1 untuk beradu..selamat malam semua.. =)]



[Rasulullah bersabda: " Ketahuilah, sesungguhnya sebaik-baik lelaki adalah orang yang tidak cepat marah, tetapi cekatan dan cepat tanggap. Dan seburuk-buruk lelaki adalah orang yang cepat marah dan lambat. (HR AL-Hakim dalam kitab Al Mustadrak) ]


p/s: 1n1 hanyalah pendapatku sahaja..m1ntak maaf anda1 ada yang ters1nggung.. =)

26 comments:

Anonymous said...

1st time aku baca entry ko sampai habes yamm...syabass betteyy...hahahaa...1 point ko ttgal yamm...ore kelate comey2 lote....kwang3...jangan marahh pak eyy...nanti kene jualll...hahaa

raihan said...

abe ipar ku ore kelate...tp xbnyk songeh pun nmpk dia...haha,mcm sgt sabar gitu..pemalu pulak tu...

peesee86 said...

stev1e wonder..hahaha..nak gak letak yang chomey tu..tap1, nant cam b1as sgt je! hahahah.. ;P

peesee86 said...

huhu..ra1han, untungnye kalo dapat camtu..satu dalam sejuta tu!! (erk..maksudnye hanya 23 orang je lah.. hehehe) =D

Anonymous said...

assalammualaikum

saya rasa awak suka membincangkan isu yang tidak perlu dibincangkan..
ianya agak sensitif.. perlu fikirkan juga perasaan orang lain..

maaf, sekadar teguran

Anonymous said...

gud entry maryam..
lagu pon layan gak nii..lantas mematikan point2 yg nk tulis..
sebenarnya,hal ini mungkin disebabkan minda sesetengah dari kita yang telah di 'set' untuk berfikiran begitu..tetapi..realitinya sebaliknya..sikap dan sifat manusia itu bukan di nilai dari segi pendapat..tetapi pengalamanlah yang akan memberi jawapan kepada semuanya....(ape sy tulis ni .)

peesee86 said...

salam 1nsan h1na, ter1ma kas1h pada teguran 1tu. tetap1, jujur kata, dengan awak mengatakan "suka membincangkan isu yang tidak perlu dibincangkan.." saya rasa kenyataan yang agak keterlaluan.. takpelah..tetap1 kalau t1dak selesa, saya t1dak memaksa awak untuk membacanye.. bukankah sudah saya katakan, blog 1n1 hanyalah untuk orang yang dapat mener1ma saya seadanya dan t1dak men1la1 saya... jad1, sudah terang-terangan anda t1dak d1 jemput d1 s1n1.. ter1ma kas1h! =)

peesee86 said...

duha1 s1put sedut.. terk1al-k1al juger saya nak memaham1..tp, last-last, dapat la jugak meny1mpulkan. betul3!! sy pun bercer1ta meng1kut pengalaman d1r1 send1r1..hehehe.. =)

Anonymous said...

omg...topik nih pon u tulis...ahaha...dun know y,but i gelak mase bace...kehkehkeh

Anonymous said...

kpd insan hina. nape mesti terasa. itu adalah pengalaman beliau dan ini belog beliau. kalau dalam biz semua benda kamo nk jaga, nmpk nye pekerja wat hal pun kamo xkan buang.

saya rasa artikel ini bgs utk membuang persepsi negatif orang. sperti dlm esei td, cuba fikir secara positif dan kamo akan dpt yg positif. kalo kamo asek pikir negatif, kamo dpt tgk keburukan dari kebaikan.

wallahualam. patik yg pacal lg hina.

Anonymous said...

eceyyyy yam nyam nyam,hg nak ckp pasai sapo ni senanye...hahahahahahahahahahaah
oohhh..tapi aku rs,language barrier kot yg buat org sll prejudis terhadap oghe kelantan...
on the other hand, nape org laen nak terasa pasal isu ni..i mean this is her dramatic blog for crying out loud dan bukannye the star ker ape..hahaha..chilleXxXXx people!

Feeza Yusoff said...

aceh.
akk.
d sapot tu.
huu!
tulis j kak.
bio kn dorg dorg
haha!
jaja sapot j.
ad betolnye gk pe akk ckp sal laki klntan.
sapot sapot!

nota kaki:
word verification jaja "exese".
erk?haha!
ad bnd nk story ni.
pat2.

raihan said...

tggl 22 org lg je la mcm tu maryam...1 alredi taken,daddy adam tuh...:-p cpt2 maryam,jgn tlmbt...hihi..

setuju2,biar le dia nk tulis apa pun,blog dia...bkn kacau sesapa pun...:-)

peesee86 said...

wad1e, heheh...cam tet1be kuar 1dea sal kelantan neyh..mungk1n da r1ndu nk blk kelantan kot! =P

peesee86 said...

ST, huhu.. t1me kaseh kerana mendapat po1nt dalam art1kel 1n1.. t1dak bern1at membuka pekung d1 dada..sekadar berkongs1 cer1ta dan pandangan.. =) syabas kamu! *b1g applause!!*

peesee86 said...

hohoho nab!! beran1 eyh pangg1l kte dramat1c! heheh..takpe2.. sekal1 sekal1.. =P for me, language tu, takde masalah sgt.. sebb da bese dengar kot.. tp, honesty la.. derang memang ade tar1kan tersend1r1! ahahaha..

p/s: jangan nk meneka-neka sesape eyh nab.. hat1ku mas1h berdarah! =P

peesee86 said...

hye jaja!!
rase terharu rama1 yang sapot...
bukannya kte nk mengutuk sebarangan..pendapat kte je.. huhu
takpe la..janj1 ade yang supot..tme kaseh awak!! =D

a1k? cte baru.. ape d1e? *w1nk3* mood mam1 jarum sudah datang.. [hantuk kepala ke d1nd1ng..] hahaha

peesee86 said...

tu la ra1han... come on jejaka kelantan.. b1le nk buat fash1on show neyh? aku mahu menempah KAMU!! eyh.. tersasul pulak.. BAJU!! *blush1ng3* =P

neway.. tme ksh kerana menyokong kte.. bukan n1at nk meny1nggung sesape.. tup2 ade yang terase hat1 pulak..hurmm...takpe la..mungken d1e bace dengan nada negat1f kot.. [ entry ney seharusnya d1 baca dengan gel1 hat1! =D ]

dayahAdnan said...

apsal klu ckp psl org timur,org cam semacam je..aku pon tak paham..kwn aku pon bg reaction 'semacam' jee bila aku ckp bogus tu ganu.tak paham..skg br paham.ats sebab2 yg cik yam ckp tu la kot!huhu..

peesee86 said...

hohoho..dayah, memang betul pun..tap1, ape2 pun ,dalam relat1onsh1p kene g1ve and take, ter1me seadenye..jad1,kalo d1e 1tu membahag1akan kte, jad1 tak salah rasanya kte membahag1akan mereka pula.. tak gtu? =)

Anonymous said...

Orang Banting Lagi Best..
The Bestes Ever.. hua hua..

selamat raya haji.. =) *peace*

Anonymous said...

ohho. bc balik artikel nie. best :)

peesee86 said...

heheh.. rapek! betul3, orang selangor memang best! =P

peesee86 said...

sweet thinker,
tu la.. mau juge tulis artikel cam nie lagi..
tapi memandangkan belum pulang ke moscow..jadi, aura2 untuk tulis yang menggelikan hati, tak datang lagi.. heheh.. mungkin sebab skarang tengah duduk dengan kakak yang serius kot! hohoho.. =P

Anonymous said...

haha..aku pon de pk cmtu gk..even x semua..dl time aku blaja kt tganu..dpt la aku tgk senario kehidupn kt belah2 sane..huhu..cmne nk ckp ek yam..mybe x semua..but mostly mcm yg ko ckp la..huhu..stress banget if dpt lelaki yg ortodoks..nowdays kn pmpn pon g keje niat nk ringn kn beban suami..blk2 umh sambung wat kj umah lak..uruskan anak2..nk lyn suami lg..msk dinner..yg si suami dok terkangkang bc paper..huh!ahh!!!can't imagine if aku pon jd camtu pas kawen nnt..mintk dijauhkan..so hopefully dpt suami yg open minded n bertolak ansur

dow said...

jaddi