CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Friday, December 19, 2008

~~ kurus 1tu cant1k.Benarkah???





1su kegemukan dan wan1ta memang tak dapat d1p1sahkan. t1pulah anda1kata kamu t1dak pernah merasa gemuk!(kan3??? ;P) kalo dulu, zaman-zaman remaja,aku tak pernah beg1tu mengh1raukan soal 1n1, tetap1 apab1le mula memasuk1 alam un1vers1t1?(pra-dewase la..hohoho!),1su kegemukan semak1n hangat d1perkatakan antara kam1 rakan sebaya.....

hamp1r set1ap har1 rasenye ada saje keluhan dem1 keluhan tentang berat badan. potongan badan.lemak bertempekan...dan, aku juga t1dak terkecual1..(heh! =()ke1ng1nan untuk kurus semak1n membuak-buak memandangkan baru sahaja ade yang(makcek keda1 halal d1 r1nak) menegur, aku kel1hatan maken ber1s1 setelah sem1nggu d1e t1dak berjumpe dengan aku..(adeh!! dan aku terus memegang p1p1 tembam aku... =( ) agak terk1lan,tetap1 mungken betul juge kerana berat badan ku telah na1k sebanyak 3 k1lo dalam mase sebulan 1n1.cume hanya aku yang t1dak mahu mener1me kenyataan dan h1dup dalam alam c1ptaan aku, "maryam's world" *s1gh*.....[take note: maryam's world adelah dun1a yang aku rasa sangat selamat dan t1dak teluka..]

tap1, ter1ngat aku pada kata-kata anas(abangku).."maryam, u neyh kurus sangatlah..makanlah banyak sket..u tau tak,lelak1 tak suke yang kurus-kurus sangat tau.. lelak1 suke yang ber1se sket.." (sambel memegang pergelangan tanganku). aku tergamam. aku yang ket1ke 1tu seberat 53 k1lo(kalo tak s1lap..) boleh d1katekan kurus??hurmm.. (apekah def1n1s1 kurus pade d1e? *tak faham*)dan kenyataan seterusnye yang membuatkan aku lebey terkes1ma. benarkah mereka suka pada yang ber1s1? *th1nk1ng hard* ...tap1, akh1rnye aku membuat kes1mpulan,mungk1n hanya abang aku... ;P(heheheh..abang aku 1tu, d1lah1rkan dan d1besarkan d1 uk..mungk1n kerana 1tu d1e suke yang "sedap"..hohoho!)

k1sah preference lelak1 pade yang ber1s1 t1dak berhent1 d1s1tu. rata-rata member-member lelak1ku juga kate beg1tu.selalu juga mereka meyak1nkan aku "kalo kurus-kurus sangat tak cant1k..so, u(ko@awak@maryam) tak payah la d1et.. da ok da tu.." hurmm..tak pernah aku percaya...(sorry guys..heheh.. ;P) kerana bag1ku kamu semua hanya mahu menyedapkan hat1ku yang selalu merase d1r1 1n1 tak sempurna..(alangkah bagusnye kalo aku bersyukur..*hurm* )

kalo d1 rumah pula, aku yang selalu 1ng1n d1et selalu d1marah1 ayah dan d1nas1hat mak.kate mak, " selera makan 1tu adelah n1kmat yang ALLAH S.W.T p1njamkan pada k1te. kalo ALLAH tar1k n1kmat tu, barulah k1te tau macam mane terseksanya. jad1,u tak payah la nak d1et-d1et sekarang, makanlah selag1 n1kmat ALLAH S.W.T mas1h ade.." aku hanye terd1am.meng1akan kata-katanya.ayah pula sepert1 b1ase akan membel1kan makanan kegemaran aku,set1ap kal1 aku pulang ke malays1a untuk cut1 summer dan akan memarah1 aku sek1renye aku t1dak menghab1skan semua makanan yang d1bel1..(ayah aku jen1s akan membel1 makanan sebanyak mungk1n..contohnye, kalo d1rumah ade 5-6 orang, d1e akan bel1 untuk 10-12 orang..nak tak nak, kene gak habeskan sebab nak jage hat1 ayah..*d1lemma ayah dan kegemukan aku* )

dan yang pal1ng terbaru, k1re-k1re 2 jam lepas, aku berborak dengan makcek2 d1 pasar.(aku memang suke beborak dengan orang, tak k1re bangse..heh! =P)mereka ketawakanku apab1la aku berhujah tentang kegemukan dan kecant1kan.(kerana makcek d1 pasar 1tu juga yang mengatakan aku suda tembam sed1k1t.. =() Lena @ pem1l1k keda1 halal, dengan bersungguh-sungguh mengatakan bahawa rama1 sahaja pasangan russ1a bahag1a,bers1fat y1n dan yang-s1 suam1 kurus mel1d1 dan 1ster1 gemuk gedempul(oppss..terkasar sket bahase.. maaf la ye..hehehe)... dan mereka gemb1re bersama dan mener1me d1r1 mas1ng-mas1ng dengan hat1 yang terbuka..(aku tak dapat menahan untuk ketawe terkekek-kekek.. =P) aku memb1das. kateku padanye(aku translate dalam bahasa melayu) "orang melayu suke pada yang kurus.kerana bag1 mereka kurus 1tu cant1k.oleh 1tu,saya harus turunkan berat badan secepat mungk1n!!" kenyataan aku d1sambut dengan gelak ketawe mereka dan d1 balas dengan b1cara pekerja lelak1 Lena yang sudah kulupe namenye..(juge d1translate dar1 bahase russ1a) "maryam, dengar s1n1..kamu nampak leb1h cant1k beg1n1. jad1, tak payah la berusaha untuk menurunkan berat badan.." (dalam hat1ku berb1s1k,' apekah semua lelak1 menggunakan ayat yang same b1arpun berla1nan bangse?') aku senyum....... dan mengucapkan selamat t1nggal selepas membel1 seekor ayam dan 10 w1ngs ch1cken..hajat untuk memakan kesemua 10 ch1cken w1ngs untuk esok terbantut lantaran p1p1 tembamku yang entah b1le mahu surut........

[bag1 aku yang sangat cerewet 1n1, asalkan d1a 1tu sedap mata memandang dan t1dak mena1kkan r1s1ko untuk penyak1t kard1ovaskular, 1tu sudah cukup..=)semoga hat1 1n1 leb1h bersyukur dengan kurn1aanNya..]

p/s: baru sahaja menghab1skan salad "seld pod shubo1" yang sangat menggemukkan.. ;) owh ye..gambar d1 atas 1tu adelah gambar aku zaman gemuk dan zaman kurus(ye ke? hehehehe.. ;P)..apa kata kamu?

6 comments:

N.D said...

pipi asset.hargai la ia.LOL

peesee86 said...

hahahha...asset bole d1 sedekahkan..u nak sket? ;P

Anonymous said...

Maryam, bila saya baca blog awak saya teringat kadang-kadang hidup ini rasa susah dan memenatkan bila kita cuba hidup untuk puaskan apa yang masyarakat inginkan. Bagi saya isu bagaimana badan kita ni kurus atau sebaliknya tidak prlu dikaitkan dengan kehendak lelaki zaman sekarang, sebaliknya cubalah penuhi kehendak Allah, Allah suka muslim yang sihat dan kuat.. maka we work towards that because of Allah not because of laki or lain2.

Tapi kalau dah kahwin tu lainla.. If you want to make your husband happy, insyaAllah itulah apa yang Allah suruh kita buat kan.. : )

Lastly nak share lagu sami yusuf yang sangat best..

The Veil
(From the Sound Vision documentary Hijab: An Act of Faith)

They say, "Oh, poor girl, you're so beautiful you know
It's a shame that you cover up your beauty so."
She just smiles and graciously responds reassuringly,
"This beauty that I have is just one simple part of me.
This body that I have, no stranger has the right to see.
These long clothes, this shawl I wear, ensure my modesty.
Faith is more essential than fashion, wouldn't you agree?"
This hijab,
This mark of piety,
Is an act of faith, a symbol,
For all the world to see.
A simple cloth, to protect her dignity.
So lift the veil from your heart to see the heart of purity.

They tell her, "Girl, don't you know this is the West and you are free?
You don't need to be oppressed, ashamed of your femininity."
She just shakes her head and she speaks so assuredly,
"See the bill-boards and the magazines that line the check-out isles,
with their phony painted faces and their air-brushed smiles?
Well their sheer clothes and low cut gowns they are really not for me.
You call it freedom, I call it anarchy."
This hijab,
This mark of piety,
Is an act of faith, a symbol,
For all the world to see.
A simple cloth, to protect her dignity.
So lift the veil from your heart to see the heart of purity.
Lift the veil from your heart and seek the heart of purity.

Wassalam

peesee86 said...

salam anon..
ter1ma kaseh for mak1ng my day..
har1 1n1 baru sahaja berj1had melawan nafsu makan.. =)

Anonymous said...

we wont appreciate what we have unless we lose it...just as much as u can as once u r not able to do so(sakit ke pe),u will ask urself,knape la tak enjoy d fud dulu...like me,kepingin giler nak makan kfc,mcD n keropok lekor...uwaa...nak balik...mau makan

peesee86 said...

huhuhu..betul jugak! tap1, leb1h ba1k prevent than cure.. tu pr1nc1ple dlm med1c! ;P ye lah, takkan lepas perut suda bunc1t bangat baru la terk1al-k1al nk kemp1skan.. =)